Svinehunde af Lotte og Søren Hammer

En tidlig mandag morgen gør to børn et grusomt fund: I gymnastiksalen på deres skole i Bagsværd finder de ligene af fem nøgne og stærkt maltrakterede mænd, som med matematisk præcision hænger ned fra salens loft. Det ligner mest af alt en offentlig henrettelse. Chefkriminalinspektør Konrad Simonsen og hans team fra drabsafdelingen ankommer fra København. Og afhøringer blandt skolens personale kaster hurtigt mistanken på skolens pedel: Den lettere alkoholiserede, men begavede Per Clausen. Tilsyneladende kender han mere til de bestialske drab, end han vil ud med. Men hvad er motivet, og hvorfor dette spektakulære sceneri? Og kan Per Clausen have handlet helt på egen hånd? Hurtigt bliver det klart for Konrad Simonsen, at der må lægges låg på sagen for at hindre en blodtørstig dagspresse og menneskehob i at spolere efterforskningen. Men andre stærkere - kræfter synes at have anden dagsorden?

Svinehunde er Lotte og Søren Hammers debutroman, og jeg må indrømme at jeg er nogenting glad for at jeg ikke læste serien i korrekt rækkefølge og i stedet for denne startede med bog 5 og derefter bog 4. Bog 1 er ikke dårlig, slet slet ikke, men slutningen var så mærkelig at den totalt smed mig af sporet. Jeg er helt ærlig ikke sikker på, hvad den egentlig rigtig slutter med. Udover dette er bogen dog lige så velskrevet og veldrejet som de andre i serien, jeg har læst.

Bogen her har ligesom de andre i serien fokus på et udvalgt emne, og i denne første bog er der fokus på pædofili. Det er grimt og grumt og hele Danmark er imod det men alligevel er det ikke nær så ulovligt og strafbart som det burde være. Konrad Simonsen og hans hold rodes ind i en stærkt indviklet sag, der kun bliver mere og mere mudret jo mere de finder frem til og læseren får samtidig fornøjelsen af også at høre store dele af historien fra skurkenes side (igen en gentagende stil fra Hammer søstrene, der fungerer virkelig godt). Alt kører på skinner og jeg kunne som sædvanlig ikke på nogen måde gennemskue hvor historien var på vej hen ad - men så skete der en større afsporing, da vi nærmede os slutspurten og uden at spoile plot og afsløring, kan jeg godt sige at jeg simpelten ikke forstår hvad der skete til allersidst, og hvad der måske indirekte blev ment med det. Jeg har forsøgt at google mig frem til det men uden held. Dette spolerer i nogen grad min endelige vurdering af bogen, da jeg føler mig lidt snydt og ret forvirret.

SVINEHUNDE
Konrad Simonsen #1
af Lotte og Søren Hammer
Oplæst af Karsten Pharao
ISBN13: 9788702093827
Lydbog, 11t, 43m. / Udgivet i 2010

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

Lån løs på eReolen