Monster af Patrick Ness

Monsteret kom lige efter midnat. Som de jo gør. Men Conor er ikke bange. Han har frygtet et helt andet slags uhyre. Uhyret fra det mareridt, han har haft næsten hver nat, siden hans mor blev syg. Mareridtet med mørket, vinden og skrigene.
Men monsteret uden for vinduet er noget andet, noget vildt. Og det vil have det farligste af alt: Det vil have sandheden.
MONSTER er en ekstraordinært rørende fortælling om at acceptere tab. 

Jeg var meget spændt på at læse Monster efter at have læst så mange anmeldelser af den. Stortudende 5 stjernede anmeldelser. Jeg var derfor forberedt på at blive rørstrømsk, men blev alligevel overrasket over præcist hvor meget den gik i hjertet på mig.

Historien er på en og samme tid meget meget simpel og uhyre kompleks. Conors mor har kræft og det er alt sammen noget lort, og udover et tilbagevendende mareridt dukker der nu også et frygteligt monster op om natten - men hvad vil monstret egentlig, og hvad drømmer Conor om?

Bogen behandler på smukkeste vis nogle utroligt tunge emner og tabuer og sætter både ord og følelser på situationer, vi desværre har det med at fortie. Den sætter fokus på tab og håndtering af det virvar af følelser, man har i forbindelse dermed. Illustrationerne i bogen er utroligt smukke og stemningsfulde og passer bare helt perfekt vævet ind i historien.

Jeg endte ikke selv helt på de 5 stjerner på grund af de følelser, jeg sad med til allersidst føltes. Det var ikke fordi der egentlig manglede noget, der var bare sådan det var. Men utroligt flot og velskrevet det er bogen helt bestemt, og den kan varmt anbefales.

MONSTER
af Patrick Ness
ISBN13: 9788702155969
222 sider / Udgivet den 11. marts 2015
Original titel: Monster [2011]

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Åh en af de bøger, jeg skal have læst. Har næsten kun hørt positive ting om den. Elsker billedet med hund og bog :D

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen