Kort i bøger #5

Små kort, store kort, landkort, bykort - jeg elsker kort. De findes i uendelige variabler og, er en fantastisk måde at illustrere overfor læseren, hvilket univers man befinder sig i, og hvad man kan forvente af historien. Et godt kort der bruges rigtig kan give en langt mere dybdegående følelse af en historie og landet den udspiller sig i. Jeg viser jer igennem de næste mange uger samtlige mine bøger med kort i - der er lidt af hvert. 


 ----- ----- ----- 


Vi starter med Ken Follett's efterfølger til Jordens Søjler, nemlig Uendelige Verden og kortet over den voksende engelske by Kingsbridge i 1337. Det er så fint :D Det er flot, det er simpelt, der er farver, og det giver super overblik undervejs.


Vi forsætter i det historiske england, denne gang i det 16. århundrede under Elizabeth I i Susan Kay's Jomfrudronningen. England kender vi jo nok så godt, men kortet er simpelt og let og opsummerer vigtige steder i forhold til historien og tiden.


Brandon Sanderson's Mistborn trilogi er helt genial og kræver naturligvis nogle forklarende kort. Først et mindre kort over landet og dernæst et større kort over byen Luthadel, hvor bøgerne primært udspiller sig. Jeg er ikke super vild med stilen af det første kort, men det forslår. Jeg er heller ikke super vild med store bykort generel (man kan jo alligevel aldrig huske så mange detaljer!), men jeg syntes kortet her alligevel er pænt og giver overblik.



Sidst men ikke mindst har vi atter et kort fra et af Sandersons mange universer. Har du ikke læst hans Warbreaker, then stop what you're doing! og gør det. Kortet her er godt nok alt hvad jeg hader ved et bykort, men samtidig er det så super flot og dybt, det gør helt ondt!


Kommentarer

  1. I denne omgang er jeg vild med hver og ét af kortene! De er på en eller andet måde meget personlige... måske lige pånær 'Jomfrudronningen', men det er nu også meget pænt alligevel :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kort er helt klart det svageste i puljen :)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen