Kort i bøger #6

Små kort, store kort, landkort, bykort - jeg elsker kort. De findes i uendelige variabler og, er en fantastisk måde at illustrere overfor læseren, hvilket univers man befinder sig i, og hvad man kan forvente af historien. Et godt kort der bruges rigtig kan give en langt mere dybdegående følelse af en historie og landet den udspiller sig i. Jeg viser jer igennem de næste mange uger samtlige mine bøger med kort i - der er lidt af hvert. 


 ----- ----- ----- 

Point for håndtegnet fantasy og flot skrift, men, syntes faktisk ikke selve kortet er specielt pænt. Jeg syntes cirklerne, der skal repræsentere byerne, er mærkelig og bliver nok lidt forvirret over det totalt forvredne størrelsesperspektiv mellem byer, bjerge og floder. Josefine Ottesens bøger om Mira er dog så fantastiske, jeg tilgiver alt :)

Kortet fra Patrick Rothfuss bøger er jeg ret vild med. Det er sådan lidt en blanding af noget fantasi og noget rigtigt, og det virker bare virkelig godt, og der er kælet for detaljerne.

Nu er hele pointen selvfølgelig med kortet fra Maria V Snyder's Study serie at vise, at i Ixia er de fuldstændig tossede med regler og orden, og i rigerne nedenunder er der kaos og frihed. Men for nu helvede, hvor fungerer sådan nogle lige linjer bare overhovedet ikke. Og den der belejlige totalt lodrette linje af bjerge langs venstre side af kortet, is foroven og vand til højre... det er for nemt.

Bogen her måtte jeg opgive at læse, men kortet er da fint - og grønt!

Her kan vi selvfølgelig også diskutere et belejligt landskab, men det passer perfekt til den tossede historie der er i bogen Magic Kingdom for sale sold af Terry Brooks.

Kommentarer

Lån løs på eReolen