Kort i bøger #7

Små kort, store kort, landkort, bykort - jeg elsker kort. De findes i uendelige variabler og, er en fantastisk måde at illustrere overfor læseren, hvilket univers man befinder sig i, og hvad man kan forvente af historien. Et godt kort der bruges rigtig kan give en langt mere dybdegående følelse af en historie og landet den udspiller sig i. Jeg viser jer igennem de næste mange uger samtlige mine bøger med kort i - der er lidt af hvert. 


 ----- ----- ----- 

I Trudy Canavans første trilogi, The Black Magician trilogy, får vi masser af kort. Kort over landet, kort over byen, kort over magikernes institut. Cirkelbyen er selvfølgelig en fantasy kliché, men derudover har jeg kun positive ord. Der sker meget i historien, og kortenes simplicitet giver et rigtig godt overblik, og jeg syntes også de er virkelig gennemførte.

Jeg er ikke stor fan af kortet i Canavans serie Priestess of the White men det tjener sit formål og giver overblik, efterhånden som hovedpersonen rejser rundt i landet.

George RR Martin har i sine A Song of Ice and Fire serie skabt en enorm verden (og jeg elsker den). I bog 1 Game of Thrones her får man to kort - Nord og Syd.

I 5 bog A Dance with Dragons er der 3 store flotte kort over landet nord for nord (Beyond the wall), og landene mod øst - Valyria og The Free Cities. Martin er så pisse dygtig til at udnytte hele landet og bringe sine personer rundt i det, at det til fulde er ham tilladt at skabe så stor en verden.

Kommentarer

Lån løs på eReolen