Udvælgelsen af Kiera Cass

America tilhører en af de lavere kaster i nationen Illéas klasseopdelte samfund, og hendes familie lever på sultegrænsen. Derfor burde hun være lykkelig da hun inviteres til at deltage i Udvælgelsen hvor landets kronprins, for åbent kamera, vil vælge sin prinsesse blandt tilfældigt udtrukne piger. Men America har planer for sit liv, og ingen af dem omhandler at skulle date en kedelig og forkælet prins. Familiens økonomi tvinger hende dog til at deltage i lodtrækningen, og snart befinder hun sig i paladset omgivet af fireogtredive andre piger. Intriger viser sig imidlertid at være et mindre problem, da også landets oprørsstyrker kan se PR-værdien i Udvælgelsen.
Udvælgelsen er første bind i en serie om venskab, kærlighed, rivalisering og et samfund bygget på forbud og klasseskel.

Udvælgelsen er en underholdende blanding af dystopi og pop culture med adskillige aspekter af forskellige reality shows a la Paradise Hotel, The Bachelor og America's Next Top Model. Fattige men stolte America overtales til at deltage og udvælges (selvfølgelig), og hendes liv vendes på hovedet, da hun indtager sine gemakker i paladset sammen med 34 andre pige fra landet, der tidligere var USA. Nu skal de så flirte sig til en plads i kronprinsen hjerte - og gæt selv hvem der bare er helt perfekt for ham... men i stedet for bare at kaste sig direkte i en rig og potentiel lykkelig fremtid, er America slet slet ikke sikker på om det nu også er det rette for hende.

Jeg var meget skeptisk til at begynde med, bekymret for at få en fesen clichéfyldt YA oplevelse - men der tog bogen her totalt røven på mig. Selvom jeg da stadig rullede med øjnene en gang eller to undervejs, var jeg totalt opslugt at historien, som er virkeligt fint skrevet og meget fængende.  Faktisk så opslugt at jeg er gået direkte videre med at høre bog 2, Eliten!

Jeg havde på forhånd dømt bogen her til at være noget sludder, men hold da op hvor tog jeg fejl, og sikke en herlig overraskelse at få - den kan virkelig anbefales.


UDVÆLGELSEN
The Selection #1
af Kiera Cass
Indlæst af Anja Owe
ISBN13: 9788758820446
Lydbog, 9t 58m / Udgivet den 28. april 2015
Original titel: The Selection [2012]

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Hvor fedt, at bogen formåede at snyde dig! Jeg har flere gange bladret forbi den på Mofibo, men jeg har haft nogenlunde de samme tanker som dig og derfor været temmelig lunken. Nu tror jeg, at jeg vil give den en chance alligevel :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var helt paf! Den kan absolut anbefales :)

      Slet
  2. Hmm, kan da være de skal prøves på et eller andet tidspunkt.

    SvarSlet
  3. De er virkelig gode, var også skeptisk til at starte med, men de slog fuldstændig benene væk under mig :) slugte alle tre bøger på en lille uge, så du kan godt glæde dig, det bliver kun bedre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ædt bog nr 2 nu og skal bare have fat i nr 3 med det samme!! :)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen