Ingen vej tilbage af Lee Child

Jack Reacher når omsider hele vejen fra det sneklædte South Dakota til sit bestemmelsessted i det nordøstlige Virginia: hovedkvarteret for militærpolitiets 110. specialenhed. Den gamle stenbygning, der udgør hans tidligere arbejdsplads, er det tætteste på et hjem, han nogensinde har haft. Reacher har rejst tværs over landet for at møde enhedens nye kommandoofficer, major Susan Turner, som han kun har talt i telefon med. I stedet for major Turner er det eneste han venter ham derinde der en seksten år gammel mordanklage og en tvungen genindkaldelse til hæren. Nu er Reacher ikke en af de fyre, der stikker af når lokummet brænder, så naturligvis sætter han alt ind på at opspore Turner og rense sit navn. Desværre bliver Reacher i "Ingen vej tilbage" forfulgt af både hæren, FBI, det lokale politi og fire uidentificerede bøller på sin hæsblæsende jagt på retfærdighed .
Memo til mig selv: Skriv anmeldelsen af bogen INDEN du går i biografen og ser filmen.
Og lad i øvrigt også være med at så vente yderligere 2 uger til at skrive anmeldelsen.

Lad mig starte ud med at sige, jeg er vild med Jack Reacher, fordi han jo egentlig bare er for meget. Han er en selvudråbt alfahan der stinker af macho og for det meste der virker det. Han kæmmer dog til tider også over og man sidder lidt og ruller med øjnene. Men han er bare sej og det er godt.

Jeg hørte atter bogen her som lydbog, og det var igen rigtig godt. 61 timer bibeholder sin førsteplads, men Ingen vej tilbage er godt med. Værd at dø for lader jeg bare som om jeg aldrig læste. I bogen her er der ikke nær så meget action som tidligere, for da Jack og Susan kommer på kant med loven, ender de ud på et noget alternativt roadtrip mens de delvis skal undvige deres forfølgere og lovens lange arm samtidig med de skal opklare krimien - for de er jo selv uskyldige. Det blev derfor mindre frontalt sammenstød og mere skulken omkring i skyggerne.

So far so good. Jack slår hårdt når han får chancen, Susan er cool, og det hele fungerer - næsten. Jeg var ikke super stor fan af det endelig plot reveal, hvilket de da også har ændret ret kraftigt på i filmen. Men overordnet har de ændret omtrent 85% af hele bogen, da de valgte at filmatisere den. Filmen er faktisk noget af en brøler. Seje Jack Reacher er pludselig bare tåbelige Tom Cruise (den gnom kan ikke spille et 190 cm højt muskelbrød!), og filmen aner ikke, om den skal være en actionthriller eller et familiedrama. Og selvom jeg vældig godt kan lide Cobie Smulders, så fungerer hun ikke for mig i rollen som Susan Turner - og kemien imellem hende og Cruise er ikke-eksisterende. Og altså bare øv med øv på.

Overordnet: god bog og en film jeg godt kunne have undværet. 


INGEN VEJ TILBAGE
Jack Reacher #18
af Lee Child
ISBN13: 9788776776329
400 sider / Udgivet den 15. september 2016
Original titel: Never go back [2013]

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Hehe, ja det er nok bedst at skrive anmeldelsen inden man ser filmen. Ærgerligt at filmen var en skuffelse.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen