Uplink af Claus Holm

I en ikke så fjern fremtid, hvor mobiltelefoner og internet er væk, erstattet af Nettet, som mennesker interfacer direkte med, og skellet mellem rig og fattig er blevet så stort, at man bygger mure mellem bydelene, møder den unge, småkriminelle Patrick en pige på en bar i den fattige del af byen. 
Dana passer ikke ind, og han finder snart ud af hvorfor: Hun er datter af byens sikkerhedschef, og hun kommer fra den rige side af muren. Men Patrick er fascineret af hende, og tiltrækningen er gensidig. 
Snart hvirvles de begge ind i et spil, hvor både følelser og liv kommer i fare.
Jeg faldt over Uplink på Fantasyfestivalen i Esbjerg og var ret hurtigt solgt på bagsideteksten. Dystopisk ikke-så-fjern fremtid er altså bare et interessant emne for mig. Jeg købte bogen direkte af forfatteren Claus Holm, og den er da også signeret :) Jeg læste så bogen til efterårets readathon, hvor den med sin smalle størrelse jo bare egnede sig helt perfekt.

Jeg er desværre ikke super begejstret for bogen, hvilket ærgrer mig, for skrivestilen er rigtig god og historien har så meget potentiale - men 112 sider er slet ikke nok plads. Det går alt for hurtigt, og mange detaljer og begivenheder skøjtes henover, hvor de havde fortjent hele kapitler for sig.

Hvis du har set filmen In time med Justin Timberlake fra 2011, så får du lidt af en deja-vu fornemmelse, når du læser bogen her, for de minder ret meget om hinanden. Claus har skrevet til mig, han slet ikke kendte filmen, så det er ikke fordi han har kopieret noget - bare et af de random tilfælde hvor mennesker kommer på samme idé. Der er naturligvis også store forskelle - i Uplink er der ikke nogen, der på magisk vis kontrollerer tiden, men det dystopiske samfund med teknologi og mennesker og byer opdelte i zoner - det var altsammen meget nemt at visualisere for jeg havde på sin vis allerede set det :)

Jeg ender på omkring de 3 stjerner, fordi historien har så mange fine ideer i sig, men jeg havde meget hellere læst en bog, der var tre gange så lang, og havde gået meget mere i dybden med det hele.


UPLINK
af Claus Holm
ISBN13: 9788793091757
112 sider / Udgivet den 15. oktober 2015

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen