Gå-bogen af Bente Klarlund Pedersen

[ Bogen er hørt som lydbog. ]

Hvad sker der, når du går – og når du går i stå? GÅ-BOGEN giver dig svar på, hvorfor det er godt at gå. GÅ-BOGEN rummer også inspirerende samtaler med Jørgen Leth, Ritt Bjerregaard og Søren Ryge Petersen om at gå.
• Du nedsætter din risiko for 35 sygdomme; herunder kræft, demens og hjertesygdomme.
• Går du en time mere hver dag, kan du tabe 5-10 kilo på et halvt år og bekæmper inflammation i kroppen.
• Gåture er et stærkt middel mod søvnløshed, depression, stress og angst – i nogle tilfælde kan du gå dig helt rask.
• Går du, skærper du hukommelsen, kreativiteten og evnen til at lære.

Jeg er vild med at gå. Jeg har i mange år ledt efter en motionsform der passede mig og som jeg rent faktisk fandt tid og lyst til at prioritere - og pludselig fik jeg det vidunderlige EUREKA øjeblik og indså at bare det at sætte det ene ben foran det andet er helt perfekt - og mest af alt i en skov eller anden vild natur.

Derfor blev jeg også interesseret i bøger om emnet, og jeg lånte bogen her på biblioteket. Jeg endte dog med at lytte til den, da jeg jo så netop kunne gå samtidig!

Bogen er fin, såmænd, men ærligt talt også ret kedelig i længden. Forfatteren som er både læge og professor og har mange års erfaring med fokus på sundhed og motion, har en masse gode pointer, og der var faktuelle guldklumper, der var interessante - men der var også rigeligt med gentagelser, og ting der blev skåret ud i pap. Og de såkaldte 'inspirerende samtaler' - nogle er da fine, men de fleste kan jeg ikke rigtig se pointen i.

Med alt det sagt, som lydbog tager den kun lige over 3 timer, og der er nogle fine fakta som er værd at få med. Er du glad for at gå allerede, eller har du endnu ikke opdaget hvor dejlig nemt det er og hvor meget godt det gør (jeg har allerede tabt de første par kilo og føler mig både gladere og friskere), så kan jeg varmt anbefale at kigge på bogen her eller en af de mange andre om emnet - eller, måske bare tage et par sko på, en lydbog i ørerne, og så afsted :)


GÅ-BOGEN
Gå, så går det nok
af Bente Klarlund Pedersen
ISBN13:
Lydbog, 3t 12m / Udgivet den 20. august 2018

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen