The Way of Kings af Brandon Sanderson

[ Bogen er købt brugt online. ]

Speak again the ancient oaths:
Life before death.
Strength before weakness.
Journey before Destination.
and return to men the Shards they once bore.
The Knights Radiant must stand again.

Jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde med den her bog. The Way of Kings er episk fantasy når det er bedst - men absolut også, når det er tungest.

Den 1007 sider lange mursten involverer den type fantasy, hvor -alt- er anderledes end hvad vi kender. "Normalt" er fantasy noget a la orker og drager sat i genkendelig middelalderlig-agtig verden. Men i bogen her er såvel fauna som flora anderledes.

Det er gennemtænkt, og Sanderson skriver som altid rigtig godt, men hold nu fast det tog mig lang tid at læse, fordi der var så meget at forholde mig til. Den verden, bogen introducerer os til, er en af sten og storme. Voldsomme vinde blæser alt i smadder med jævne mellemrum og det har naturligvis formet både jorden, dets bæster og dets mennesker.

Og ikke nok med at økosystemet er helt nyt og anderledes, så er der også lige en verdenshistorie på utallige tusinde år, der går forud for det hele, og der trækkes på  myter og legender om fantastiske riddere og helte med æreskodeks og noble intentioner. De bedste af de bedste er udstyret med Shardblades og Shardplates som er en eller anden form for sværd og rustning, der gør dets bærer så godt som uovervindelig, stærkere, hurtigere, bedre, etc.

Bogen følger adskillige personer - Kaladin; slave, soldat og helbreder med en fortid. Brightlord Dalinar Kholin; general og fascineret af de gamle tekster, men plaget af en uforklarlig lidelse. Og Shallan; en ung adelskvinde med en mørk hemmelighed, samt en håndfuld andre i korte indslag imellem bogens 5 dele.

Det er mig umuligt at opsummere hvad der sker i bogen uden at fortælle for meget og spoile hvad man opdager undervejs, men kort sagt er det lidt af en must-read hvis man er fan af episk fantasy. Vi kommer vidt omkring med både slag, action og krigsførelse, samt intriger, hemmeligheder og list. Bogen udviklede sig aldrig som jeg havde forventet, så jeg blev igen og igen overrumplet, når den gik i en helt anden retning, men jeg var virkelig solgt på særligt Kalinars historie og bevæggrunde. Shallan har vi kun lige ridset overfladen med. Undervejs er bogen flot illustreret med alt fra landkort til skitser af de mystiske planter og dyr.

Men mens den så absolut har wow-effekt, og jeg bukker mig i støvet for Sanderson's evner som fortæller, så er det også en voldsom lang bog. Jeg har brugt rigtig meget tid på at læse den (3½ måned), jeg har ad flere omgange helt forladt den, og når jeg endelig læste i den dagligt, så var det ofte kun 10 sider ad gangen - jeg var simpelthen mættet. Så det er med andre ord også en bog, man skal være oplagt til.

Men jeg vil vove at påstå, at den er det hele værd.

The Way of Kings er første bog i The Stormlight Archive og udkom i 2010, sidenhen er udkommet  Words of Radiance i 2014 og Oathbringer i 2017  - begge på over 1000 sider. Og Sanderson har planlagt 10 bøger i alt i serien + diverse "små" ekstra historier på 2-300 sider.  Jeg vil rigtig gerne læse videre, men piber lidt bare ved tanken xD

The Way of Kings udkom på dansk hos forlaget Ulven og Uglen, opdelt i to - En konges vej, del 1 og del 2 i 2017. Et par andre bogbloggere har læst og anmeldt den danske oversættelse, og de virker også begejstrede.


THE WAY OF KINGS
The Stormlight Archive #1
af Brandon Sanderson
ISBN13: 9780575097346
1008 sider / Udgivet i 2010

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen