Skamløs af Pénélope Bagieu

[ Bogen er lånt på biblioteket. ]

Skamløs er en virkelig fin og vigtig grafisk roman, der fortæller 15 kvinders historier. Nogle kender vi, andre var for mig helt nye - det, de alle har til fælles, var at de gjorde oprør mod samfundets normer og gik imod strømmen - og en hel del af dem ændrede verdenshistorien.

Bogen er en del af den feministiske bølge indenfor litteraturen og jeg suger det til mig som en svamp. Der er så mange gode og sindsygt vigtige kvinder derude gennem årtusinderne, og det er fedt, der endelig er fokus på dem.

Bogen fortæller blandt andet historien om Agnodike fra oldtidens Grækenland, der klædte sig ud som mand for at kunne praktisere som gynækolog, om Margaret Hamilton - skuespilleren der er ikonisk kendt som den onde heks fra Oz, om Leymah Gbowee fra Liberia, hvis skæbne og viljestyrke rørte mig til tårer, og om Josephine Baker som jeg kun kendte som hende danseren i et bananskørt og bare bryster - men hun var både modstandskvinde og mor og super sej.¨

Bogen er den første af planlagte to bind, og jeg venter spændt på at læse mere. Bogens grafiske layout gør den tilgængelig for læsere af alle aldre, hvor den måske havde samlet noget mere støv hvis den 'bare' havde været ren tekst.



SKAMLØS
Rebelske kvinder der ændrede verden
af Pénélope Bagieu
ISBN13: 9788770857420
144 sider / Udgivet den 13. november 2018
Original titel: Culottées #1 [2016]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen