- 2014 -

Jeg fik færdiglæst 145 bøger i 2014 (og jeg arbejder på nr. 146 (Genkommeren af Lene Kaaberbøl), 147 og 148 (lydbøger)). Aldrig før har jeg fået læst så mange bøger, førhen har jeg kun rundet omkring de 100 pr år, så jeg er rigtig godt tilfreds.

1 fik 1 stjerne ~ 14 fik 2 stjerner ~ 46 fik 3 stjerner ~ 56 fik 4 stjerner ~ 28 fik 5 stjerner

Det har været et år med en stor overvægt af gode bøger og dejlige læseoplevelser.

2014 var også stærkt præget af mine daglige lange bilture til og fra arbejde, der betød, at jeg har hørt 36 lydbøger og er pt i gang med yderligere 2, som jeg ikke når at blive færdig med dette år (A Storm of Swords (#3) af George RR Martin i bilen og Den der lyver af Ida Jessen på iPaden, når jeg skal bruge lidt baggrundsstøj).
Sammenlagt udgør disse 38 lydbøger i alt godt 470,5 timer. Først lånte jeg udelukkende cd'erne på biblioteket og senere opdagede jeg også, hvor nemt eReolen's app til iPad også kunne lyttes til i bilen. Begge dele kan virkeligt anbefales. Jeg hører nærmest aldrig længere radio eller musik - det er udelukkende ord der flyder ind i mine ører :)


Et lille udpluk af mine favoritbøger i 2014 er:

  • Fredrik Backman's En mand der hedder Ove og Britt-Marie var her
  •  
  • Jojo Moyes' Mig før dig og En plus en
  •  
  • We were Liars af E. Lockhart
  •  
  • Huset vi voksede op i af Lisa Jewell
  •  
  • Sylvia Plath's The Bell Jar
  •  
  • The Rosie Project af Graeme Simsion
  •  
  • A Modern Witch serien af Debora Geary
  •  
  • A Song of Ice and Fire serien af George RR Martin, oplæst af Roy Dotrice
  •  
  • Lisa Genova's Et helt nyt liv og Stadig Alice
  •  
  • Lucy Dillon's Ensomme hjerter og herreløse hunde
  •  
  • A Winter's Tale af Trisha Ashley
  •  
  • Ikk' for sjov - om kemo og comedy af Geo



For mig personligt har 2014 også været et år med primært positive oplevelser. Når jeg sidder her og kigger tilbage, kan jeg slet ikke forstå alt det, jeg har oplevet på bare 365 dage.

Arbejde: I januar 2014 startede jeg på mit allerførste rigtige arbejde som færdiguddannet bibliotekar. Jeg var barselsvikar på Viborg Bibliotekerne og efter lidt tilvænning, blev jeg hurtigt enormt glad for at være der. Vikariatet var oprindeligt kun på et halvt år, men jeg blev forlænget til året ud, da vi nærmede os sommeren. Jeg vedblev at elske at arbejde der og fik prøvet kræfter med lidt af hvert og har i høj grad opdaget, hvor netop mine kerneområder og favoritopgaver ligger. Starten på vinteren bød på begyndende uroligheder efterhånden, som vi nærmede os vikariatets slut, og jeg var nervøs for hvad fremtiden ville bringe. Men så fandme om de ikke forlængede mig igen. De er vist også ret glade for mig :)

Rejser: I vinterferien engang tilbage i februar eller marts var jeg på en forlænget weekend i Polen med mine forældre, hvor vi genså byen Szczecin som vi boede i fra 1999-2002.
I sensommeren var jeg og min far på ferie på Rhodos, hvilket var en enorm fed oplevelse. Vejret og naturen var fantastisk, men det var også den første tur, jeg og min far nogensinde har været på alene, og det var så hyggeligt :) [min mor blev hjemme, fordi hun skulle arbejde, men hun havde jo så også lige været et par uger i Egypten sammen med far, bare få uger før!].
I december var vi så alle 3 en tur i London en lille uges tid for lidt juleshopping og generel hygge.

Bolig: 2014 blev året hvor jeg solgte min lejlighed i Aalborg, som jeg købte, mens jeg læste til kandidat i 2011. Jeg havde haft et par rigtigt gode år der, men det blev desværre en træls afslutning, da der pludseligt kom fugt og vægmug. Det var nogle hårde måneder for mit hoved og min psyke, men endelig kom det hele i orden og pludselig stod der en køber, der var klar til overtage med det samme. Jeg har i stedet lejet en mindst dobbelt så stor lejlighed halvvejs i mellem Aalborg og Viborg i en lille flække, ret nær mine forældres gård. Det er et kompromis i mellem nærhed til både arbejde og venner og det nære bånd, jeg har til mine forældre. Jeg og Sofie er faldet rigtig godt til her, og hun nyder tydeligvis at have adskillige rum at boltre sig i frem for den etværelses.

Venner og veninder: Jeg har haft nogle rigtigt hyggelige stunder med mine venner gennem 2014. Perioden med den problematiske lejlighed kostede mig desværre en del, men vi er godt på vej til at lappe sammenholdet sammen igen. Jeg har en fantastik gruppe fra gymnasietiden jeg stadig ser, og jeg har et par stykker fra bibliotekarskolen som jeg heller aldrig vil give slip på igen. Efter en kanon god julefrokost med en tredje gruppe kan jeg vist roligt gå socialt ind i det næste år. Sidst men ikke mindst er jeg også kommet i kontakt med de danske bogbloggere. Jeg fik mig taget sammen til at deltage i det Nordjyske bogbloggertræf i September, og det er da nok en af de bedste beslutninger jeg tog i 2014. I er nogle helt fantastiske piger! (og i ved det).

Det med småt: Jeg tuller stadig single omkring og mens jeg efterhånden er klar til at ændre på det (uret tikker, jeg bliver 27 næste gang), så har jeg også en hvis indre ro. 2014 blev desværre året hvor jeg kom gevaldigt ud af form (selvom jeg på en enkelt cykeltur med min far i fantastisk vejr kom til og fra Viborg - en tur på 100 km). 2015 skal bare stå i genoptræningens tegn, ellers går det sgu galt. Så, så er det online, nu skal jeg gøre det ;)



Et kæmpe tusind tak til dig der læser med. 

Borough of Books har været en stor del af mit liv i mange år nu og også særligt her i 2014 har det taget fat. Bare det at jeg nu også skriver en del på dansk har betydet en del flere kommentarer og deltagende læsere, og det er bare så skønt.

Jeg håber du kommer godt ind i det nye år, pas på derude, og så ses vi lige om hjørnet.

 ~ Iben

Kommentarer

  1. Fantastisk læseår!! Glæder mig til at følge dig i 2015:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det :) I lige måde, og hav et godt nytår!

      Slet
  2. Du har så evig ret i mange af dine kommentarer. Det er en fornøjelse at være blevet en del af det danske bogbloggerland, og er glad for at have mødt dig og mange af de andre.
    Jeg ser frem til næste år med flere møder og bogbegivenheder. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? Jeg glæder mig også SÅ meget til næste træf og alle andre møder vi måske kunne få lavet :)

      Slet
  3. Det er dejligt at læse med - især fordi du skriver mere på dansk nu ja! :D
    Godt nytår til dig <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det :) Jeg nyder også rigtig meget at formulere mig på dansk noget mere.
      Godt nytår!

      Slet
  4. Hvor har du fået læst mange bøger. Hvordan gør du med lydbøger i bilen? Jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg lettest skal håndtere det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også selv ret overrasket :D Jamen det er så nemt med dem - min cd/mp3 afspiller i bilen husker selv hvor den er kommet til så jeg skal ikke trykke på noget, jeg skal bare starte og slukke bilen, så kører det hele af sig selv. Hvis jeg hører noget på ipaden er det lidt mere kompleks. Jeg har et kabel med et jackstick i hver ende og det ende skal så i radioens hul og det i ipaden og så skal man ellers bare sætte lydbogen i gang.
      Lydbøger er nu et hvert besvær eller udgift hver, må jeg sige. Jeg slapper så meget bedre af på en biltur når jeg kan sidde og høre en god bog, og det kommer mig meget naturligt at lytte med et halvt øre og stadig være en god billist, syntes ikke det er spor svært at holde fokusset på vejen og hvad der sker omkring mig :)

      Slet
  5. Sikke en fin bogstabel! :) Godt nytår - glæder mig til at læse mere med det kommende år :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig godt nytår til dig også :) I lige måde!

      Slet
  6. Hold da op, det er mange bøger! Godt gået :) glæder mig til at følge med i et nyt og spændende år :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen