Will Grayson, Will Grayson af David Levithan og John Green

På en råkold aften i et aldeles usandsynligt hjørne af Chicago krydses to teenagedrenges veje. De hedder begge Will Grayson.
Deres verdner brager ind i hinanden og sammenflettes, og pludselig er intet længere som før. Samtidig opsætter Tiny Cooper, den enorme, enormt homoseksuelle high school quarterback en helt igennem fabelagtig musical, som kommer til at sende de to Will Grayson'er ind i nye forståelser af kærligheden, teenageårene, hinanden og sig selv.

Will Grayson, Will Grayson er lidt en spøjs ungdomsroman skrevet af John Green (som vi efterhånden alle kender herhjemme) og YA forfatteren David Levithan, som blandt andet har skrevet Boy Meets Boy og er medforfatter til Nick & Norah's Infinite Playlist. Sidstnævnte er desuden også kendt for at skrive stærke homoseksuelle karakterer.

Bogen handler om de to Will Graysons, og man er aldrig i tvivl om hvilken Will man læser om - og ikke bare fordi de er to vidt forskellige personer med forskellige baggrunde og væremåder, men også fordi bogen er særligt inddelt således, at man skifter i mellem dem hvert andet kapitel, og opsætningen er forskellig.

Den første Will Grayson, man stifter bekendtskab med i det første kapitel er tilsyneladende en helt normal teenager med store tanker - klassisk Green (og samtlige kapitler om denne WG er da også skrevet af John Green). Den anden Will Grayson som man så møder i kapitel 2 - her er man slet ikke i tvivl om, at det er en helt anden personlighed man har med at gøre. Blandt andet er samtlige af disse kapitler (alle skrevet af David Levithan) uden nogen store bogstaver -overhovedet. Herudover sættes det også helt anderledes op hver gang nogen snakker. Lad mig give et lille eksempel,
Uppercase WG:
Lowercase WG:

Jeg skal være ærlig og sige, jeg var lige ved at miste besindelsen, da jeg læste de to første kapitler af bogen sent om aftenen. Det første lovede virkeligt godt og det næste... jeg kunne bare slet ikke acceptere, det var så anderledes sat op. Men fordi det var den "gode" WG's kapitel, der kom som det næste, læste jeg videre - og videre og videre og videre. Og jeg kom også til at holde rigtigt meget af den anden Will Grayson (og snart lægger man faktisk ikke mærke til den anderledes opsætning).

Deres historier er virkeligt søde, Tiny er fantastisk og totalt for meget, og hele aspektet med venskab og kærlighed og over-the-top drama var bare så fedt, at det ikke gjorde det mindste, at det var totalt kikset. Jeg blev virkeligt teenagefjollet, mens jeg læste de sidste sider og har grint meget undervejs.

Jeg har før haft både gode (The Fault in Our Stars) og dårlige (Looking for Alaska) erfaringer med John Green, men i denne bog syntes jeg, han og Levithan virkelig formår at skabe en rigtig god stemning og fortæller en rigtig sød historie. Det var også rigtig rart at få en så åbenlyst men også komplet afslappet homoseksuel vinkel og tilstedeværelse i en ungdomsroman.

Mange tak til Politikens Forlag for e-bogen.

Ekstra:  [fra David Levithan's hjemmeside] New Book Announced: Hold Me Closer: The Tiny Cooper Story!

WILL GRAYSON, WILL GRAYSON
af David Levithan og John Green
ISBN13: 9788740020571
400 sider / Udkom den 20. november 2014

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014

Kommentarer

  1. Den bog lyder lovende! Jeg overvejer at læse den, og nu blev jeg da lige lidt mere fristet efter at have læst din anmeldelse :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Super :) Håber du syntes ligeså godt om den som mig!

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen