Lavendelhaven af Lucinda Riley

Emilie de la Martinière har altid forsøgt at frigøre sig fra sin aristokratiske baggrund, men da hendes glamourøse, ukærlige mor dør, står hun tilbage som enearving til et smukt, men forfaldent château i Sydfrankrig.
Ved et tilfælde finder hun nogle digte, skrevet af den mystiske Sophia, hvis liv var præget af en tragisk kærlighedsaffære, som har kastet lange skygger over familiens skæbne.
Da Emilie møder den charmerende unge kunsthandler Sebastian, dukker der nye spørgsmål op, og efterhånden som Emilie graver sig længere ned i slottets hemmeligheder, indser hun, at de måske rummer nøglen til hendes egen svære fortid.

Da jeg startede med at læse Lavendelhaven var jeg snart igen klar til at stoppe. Nøj, den irriterede mig. Den håbløse arving Emilie møder den charmerende og lidt for dominerende Sebastian og bum - kærlighed. Nej tak, siger jeg bare. Men så blev jeg alligevel ved med at læse. Og det hele blev lidt mere spændende og lidt mere virkeligt, og der kom lidt twists og lidt turns og lige pludselig var kærlighedshistorien meget mere overkommelig og rigtig. Få sider inde var jeg klar til at give bogen meget få stjerner. Da jeg rundede sidste side og nærmest sad med blanke øjne på en lille lyserød sky af kærlighedsguf, stod den på 5 stjerner. Skulle jeg objektivt vurdere den nu, nogle uger senere, ville vi nok falde ned på 4 stjerner, men jeg holder af at give stjerner in the moment - for det er den umiddelbare følelse man sidder med lige efter, som man husker.


Al tekst der omtaler bogens plot lægger stor betydning på Sofias digte og får det til at lyde som om der er et kæmpe mysterium, der skal løses, hvilket jeg finder ret misvisende. For mig er det en klokkeklar romantisk historie med stor hang til clichéer, der nærmest tilfældigvis også er blandet sammen med beretningen om Emilie's forfædre under Anden Verdenskrig. Begge historier er spændende og interessante (i hvert fald da jeg kom ordentligt i gang med dem), men at beskrive bogen som om det nogensinde er uklart hvad slutresultatet bliver, det er lidt fjollet - for det er man aldrig i tvivl om. Hovedpersonerne og deres "typer" er så tydeligt beskrevet at man straks ved hvem der er en tølper og hvem der er prinsen på den hvide hest - på i fortiden og nutiden.

Originaltitlen er The Light Behind the Window og den giver for mig ligeså lidt mening for historien som den danske titel. De har begge obskurt lidt at gøre med bogens historie, men et eller andet skal man selvfølgelig kalde den.

LAVENDELHAVEN
af Lucinda Riley
ISBN13: 9788771480740
559 sider / Udgivet på dansk den 20. juni 2014

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014

Kommentarer

  1. Har så længe gerne ville læse den! din anmeldelse er endnu en god grund til at få det gjort:)
    Er helt enig i dit synspunkt mht. at give stjerner udfra den første umiddelbare følelse man sidder med efter en endt bog! Jeg gør det samme:)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen