Livet af Alice Munro

“Livet” er en novellesamling af mesterforfatteren Alice Munro, der er kendt som en af vor tids største novellister. Den indeholder fjorten historier, hvoraf en del handler om Munros egen barndom. Historierne byder på menneskeskæbner og utrolige perspektiver på det at leve, der alle sætter tanker i gang.

Jeg havde aldrig før læst noget af Munro, men fik hende anbefalet af min teamleder. Jeg fik fornemmelsen af at det var en rigtig voksen bog. Måske lidt finkulturelt. Dannet.

Om Livet er de ting, kommer nok an på læseren. Personligt syntes jeg meget godt om den. Munro er meget dygtig og jeg tror det var meget fortjent bogen fik Nobelprisen i 2013. Den danske udgave er utroligt godt oversat af Ida Jessen; det har også meget at sige.

Pjuske nyder livet Pjuske nyder livet Pjuske nyder livet

Bogen består af 14 noveller, der i og for sig er helt forskellige, men de har alle en rød tråd - og det er simpelthen titlen på bogen - livet. Livet i alle dens afskygninger portrætteres. Den engelske originaltitel er Dear Life, der også rammer plet. Bogens forside indrammer dens indhold godt med tog og efterårsfarver - temaer der går igennem en del af novellerne.
Det er noveller, der kredser om mennesker, deres følelser og relationer til hinanden. Om det almindelige hverdagsliv, hvor en skelsættende begivenhed præger personernes livsforløb eller selvopfattelse.

Nogle af novellerne havde jeg gerne set der var fortsættelser til, men næsten hver og en fungerede rigtig godt som den var. Med få ord eller afsnit formår Munro at skabe en stemning og hive læseren ind i hver enkelt novelle, og hver og en er interessante. Jeg tog gerne en lille pause efter hver novelle for at lade den stå lidt for sig og gøre sit indtryk, inden jeg kastede mig ud i den næste. Det har altid været det sværeste for mig hvad angår novellesamlinger. Læser man dem alle på én gang risikerer man de flyder sammen til en broget masse og man kan ikke skelne dem fra hinanden - og når de intet har med hinanden at gøre (vidt forskellige personer, fortællinger, steder, osv.) så skal det holdes separat.

Jeg syntes ikke man skal lade sig skræmme og tro Munro kun er for det ældre dannede segment. Man kan helt sikker godt være for ung til bogen, men allerede en moden YA'er vil kunne finde meget i dens historier. Livet portrætteres på godt og ondt i Livet. Bogen er på ingen måde tung eller svær at have med at gøre. Den kræver selvfølgelig man gider læse noveller, men ellers er den en rigtig velskrevet. Det er ikke ikke så meget skæve eksistenser som bare glimt at folks liv, der byder på lidt af hvert. Det bliver aldrig trivielt. Den kan anbefales.

LIVET
af Alice Munro
ISBN13: 9788702150735
308 sider / Udgivet den 23. maj 2014

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014
*Vær søde lige at se bort fra min sygt udseende hånd i det sidste billede, ved ikke lige hvad der sker for den, eugh!*

Kommentarer

  1. Åh, lille bogglade misser!
    Bogen lyder faktisk meget spændende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hun er SÅ kælen :)
      Det er den altså virkelig også, den bør virkelig prøves

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen