Slangestenen af Martin Vinther Madsen

Forlaget Tellerup kontaktede mig for nyligt og tilbød mig nogle bøger at anmelde - og det sagde jeg selvfølgelig ja tak til. Nedenstående er min anmeldelse af bogen Slangestenen af Martin Vinther Madsen, der udkommer den 13. januar 2015.

Tosh er nærmest besat af krybdyr. Han elsker dem og ved alt om dem.
En forårsdag da han er på jagt efter hugorme, fanger han i stedet en mystisk, hvid slange. Han tager et billede af den, og lægger det op på internettet. Det sætter gang i en kamp på liv og død, da nogle vil gøre alt for at få fat i slangen.
Det går hurtigt op for Tosh at han er viklet ind i et spil med væsner fra en helt anden verden. Og de er villige til at slå ihjel for at få fat i slangen …

Dette er en bog, der sætter i gang med det samme og fortsætter i et hurtigt tempo hele vejen igennem. Der er aldrig et sløvt øjeblik og trods en rig historie er der aldrig en frygtelig masse information, der skal fordøjes. Der er slåskampe, slanger, magiske væsner og nogle ligetil personer, der er nemme at forholde sig til.
Min umiddelbare tanke er at bogen henvender sig ret godt til 10-12 årige drenge. Piger kan naturligvis også sagtens læse med, men stereotypisk vil drenge måske være gladere for krybdyrene. Temaerne er fantasy, venskab, forelskelse, kampen mod det onde og slanger.
Personligt fandt jeg sproget lidt fladt og historien udfoldelse lidt for naiv, men jeg er jo også langt ældre end målgruppen - det tog mig derfor også længere end forventet at få den læst, da den ikke rigtig kaldte så neget på mig.

I bogen må Tosh kæmpe mod de onde Luunger og forsøge at overbevise Ai jenerne og Norwangerne om at komme overens og stå sammen mod den fælles fjende. Fra hver af de to folk bliver Tosh hurtigt meget knyttet til to på hans egen alder, og bogen lægger fokus, på at børnene er de fornuftige, der tvinger de ældre til at tage sig sammen - men samtidig er børnene afhængige af de voksnes styrker og handlekraft for at vinde, og det bliver ikke en opfordring til at børn skal tro de er uovervindelige - snarere at de kan en masse, men at det også er rigtigt godt at have sine forældre med sig som hjælp. Det syntes jeg var en fin skildring, for jeg syntes en del børnebøger gør børnene alt for selvstændige og uovervindelige - og hvem kan leve op til det?

Jeg har hele tiden undervejs forsøgt at læse bogen med unge øjne, og jeg tror, jeg ville have syntes om den som barn. Den kan aldrig slå Tamora Pierce's fantastiske bøger, men den er et fint bud på god let læsning med et underholdende plot, der formår at folde sig ud og fortælle en ret detaljeret historie på let og overskuelig vis.

SLANGESTENEN
af Martin Vinther Madsen
ISBN13: 9788758816654
258 sider / Udkommer den 13. januar 2015

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014

Kommentarer

Lån løs på eReolen