Bøger til unge på voksenbiblioteket

Jeg sidder på mit arbejde pt og arbejder på en inspirationsliste til unge - Unge, der efterhånden har læst alt på børne/ungdomsbiblioteket og nu gerne vil rykke ind på voksenbiblioteket, men finder det lidt overvældende - for hvor skal de starte?

Hidtil er jeg kommet frem til listen nedenfor, primært baseret på hvad jeg selv har læst de seneste år. Det er en sværere liste end forventet at lave for en ikke alle bøger står som forventet. Nogle på ungdomsbiblioteket hører ligeså meget til på voksenbiblioteket og omvendt. Voksen- og ungdomsafdelingen ligger desuden fysisk ret langt fra hinanden på vores bibliotek, og hele pointen er jo netop også at introducere de unge for de "voksne" bøger. Listen er langt fra komplet, specielt krimierne og spændingsbøgerne er jeg ikke så belæst indenfor.


Forslag til unge på voksenbiblioteket:

Lidt af hvert:
  • Sandheden om Amelia af Kimberly McCreight
  • Eleanor & Park af Rainbow Rowell
  • Gåden om Alaska af John Green
  • Alle mine venner er superhelte af Andrew Kaufmann
  • Glasklokken af Sylvia Plath
  • Projekt Rosie af Graeme Simsion
  • Den hundredeårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt af Jonas Jonasson
  • Den mystiske sag om hunden i natten af Mark Haddon
  • Den danske borgerkrig 2018-24 af Kaspar Colling Nielsen
  • Du ser træt ud, skal jeg holde dine bryster? af Maise Njor (biografi)
  • Han er tilbage af Timur Vermes
  • Stjernestøv af Neil Gaiman (fantasy)
  • Læserne i Broken Wheel anbefaler af Katarina Bivald
  • Bibliotekarens virkelige eventyr af Lynn Austin
  • Minna mangler et øvelokale af Dorthe Nors
  • Aber Dabei af Julia Butschkow
  • Bogtyven af Markus Zusak
  • Matched serien af Ally Condie (fantasy)
  • Pi's liv af Yann Martel
  • 1984 af George Orwell
  • Kammerat Napoleon af George Orwell
  • Niceville af Kathryn Stockett
  • Nattens cirkus af Erin Morgenstern
  • Vand til elefanterne af Sara Gruen
  • Djævlen går i Prada af Lauren Weisberger

Lidt på engelsk:
  • The unbecoming af Mara Dyer af Michelle Hodkin
  • We were liars af E. Lockhart
  • Asking for Trouble af Elizabeth Young
  • Neverwhere af Neil Gaiman
  • The book of lost things af John Connolly
  • Warm bodies af Isaac Marion
  • The Painted Man af Peter V Brett
  • Grave Sight af Charlaine Harris


De hyggelige:
  • Bøger af Cecelia Ahern
  • Bøger af Marian Keyes
  • Bøger af Jojo Moyes
  • Bridget Jones bøgerne af Helen Fielding
  • Sex and the city bøgerne af Candace Bushnell
  • Shopaholic serien af Sophie Kinsella

De knapt så hyggelige:
  • Bøger af Stephen King
  • Rosemarys baby af Ira Levin
  • Du må aldrig af Koethi Zan
  • Hannibal Lecter bøgerne af Thomas Harris
  • Kadaverdoktoren af Lene Kaaberbøl


Har i nogle forslag?
Så vil jeg meget gerne høre dem :)



Kommentarer

  1. Jeg vil anbefale Vindens Skygge af Carlos Ruiz Zafon. Det kan godt være man vil nyde den meget mere og sætte pris på hans sprog på en anden måde som 'voksen', men som 'ung' vil jeg også mene man kan få rigtig meget ud af den. Zafon har faktisk også skrevet en lidt spooky ungdomsserie, de er dog ikke oversat til dansk endnu så vidt jeg ved.
    Eller Hvor Blev Du af Bernadette af Maria Semple, den er også rigtig sjov.
    Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om på stående fod. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det :) Jeg skriver dem på listen!

      Slet
  2. Spændende projekt du har gang i. En af de største grunde til at jeg ikke rigtigt bruger voksen-afdelingen på biblioteket er at jeg simpelt hen ikke kan finde rundt. Alt står under kategorien skønlitteratur eller romaner og når man som mig læser meget i bestemte genre så bliver der hurtigt uoverskueligt. Jeg gider simpelt hen ikke kigge en hylde igennem når jeg ved at det måske kun et hver 10. eller 20. bog der måske har potentiale til at tiltale mig.

    Hvis man som ung er interesseret i high fantasy / episk fantasy så kan jeg anbefale forfattere som Brandon Sanderson, Brent Weeks, Patrick Rothfuss og Maria V. Snyder. Der er desværre ikke ret meget der er oversat til dansk, endnu. Jeg ved ikke ret meget om hvor disse bøger står på biblioteket, men det var da et par ideer.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen