Audreys Verden af Sophie Kinsella

14-årige Audrey har haft et nervøst sammenbrud af en slags og gemmer sig nu hjemme hos sin rimeligt skøre familie. Hun tør kun se ud på verden gennem et par store mørke solbriller og et videokamera, som hun bruger til at dokumentere sin familie og deres indbyrdes forhold. Til moderens indædte fortrydelse er Audreys storebrors helt store passion computerspil, og han har samlet et hold omrkring sig, som skal hjælpe ham med at vinde en vigtig turnering. Et af holdmedlemmerne er Linus, som Audrey langsomt får opbygget først en skrøbelig forbindelse og senere et mere sikkert venskab til. Og efterhånden som venskabet vokser til spirende forelskelse, åbner Audrey lige så forsigtigt op for verden og alle de truende, men også helt vidunderlige ting, som den gemmer på. Audreys verden er en skør, humoristisk fortælling om familie, første forelskelse, og hvordan man kommer videre, når verden og omgivelser har vist sig svære at håndtere.
Historien handler om unge Audrey, der pga. en tragisk mobbehændelse lider af voldsom angst overfor sin omverden. Men der går næsten en halv bog før vi kommer til hendes historie. Først skal vi nemlig lige slæbes igennem Audreys mors hysteriske kamp mod Audreys storebror og hans computerspils afhængighed. Det er lidt sjovt og til tider også lidt rammende - men hovedsageligt går det bare i total selvsving på en ubehagelig måde. Nu anmelder jeg her godt nok den danske lydbog, men jeg må faktisk indrømme at jeg halvvejs igennem bogen skiftede over til den engelske udgave. Oplæseren af den danske er lidt for god til at skildre Audreys mors hysteri, og hun blev simpelthen for træls at høre på, og jeg blev virkelig sur og ophidset, når jeg hørte på det. Den engelske lydbog er lidt mere ... posh i tonen, og jeg kunne bare bedre holde hende ud i den version. Hun er stadig en ulidelig harpe, men knap så smertende for mine ører. Denne problemstilling undgår man selvfølgelig med en papirbog, hvor man selv lægger stemmer til.

Det jeg bedst kunne lide ved bogen, er den måde Audrey med hjælp fra sin psykolog skal forsøge at arbejde sig ud af sit sammenbrud ved blandt andet at dokumentere sit og sin families liv gennem et videokamera. Det føltes lidt mere ægte og sårbart. Audrey er fanget i sin egen lille verden, men lige så langsomt finder hun (måske) en vej ud, og lige i det syntes jeg der var en del gode budskaber. Forholdet til Linus er også sødt, men bliver en tand for eventyr-agtigt med næsten garanti for en happy ending ~ jeg følte aldrig rigtig der var så meget på spil, fordi han er så gennemsyret en good-guy uden mindste antræk af egoisme eller bagtanker (ret imponerende og Disney-agtigt for en teenagedreng).

Jeg har aldrig tidligere læst noget af Kinsella ud fra den tanke, at det ikke rigtigt var noget for mig. Jeg tænkte, det måske ville være lidt anderledes med en YA bog fra hende, men jeg tror nu, jeg godt fremover kan holde mig fra hendes bøger. Historien var på en gang sød, men også meget forudsigelig. Jeg krummede tæer så frygteligt mange gange, og fandt det for meget, over the top. De havde gode øjeblikke, men virkelig også mange, hvor det var med et suk at jeg overhovedet hørte videre. Det blev aldrig dårligt, slet ikke, men det endte med bare at flimre rundt i okay-zonen.


AUDREYS VERDEN
af Sophie Kinsella
Oplæst af Winni Ellegaard Nielsen
ISBN13: 9788711491515
Lydbog: 8t 37m/ Udgivet den 17. september 2015
Original titel: Finding Audrey [2015]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. I like this book of Sophie Kinsella she is one of my favorite Novelist.Her The Shopaholic series and the novels are Remember Me? (2008), Wedding Night (2013) are the best novels.

    novels series

    pdf books

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen