Outlander: Den Engelske Kvinde af Diana Gabaldon

I bogen Outlander: Den Engelske Kvinde følger vi Claire, der er på ferie i Skotland efter krigen. På magisk og forunderligvis transporteres hun fra 1945 tilbage til 1743, og befinder sig nu i et Skotland hærget af krig og tumult, barbariske klaner og frygtelige engelske soldater. Ude af stand til at vende hjem kastes Claire direkte ind i intriger, der kan true hende på livet og knuse hendes hjerte.

Bogen er blevet oversat herhjemme efter TV-seriens success. Jeg har ikke selv set denne (har den overhovedet været vist på dansk TV?), så jeg kan af gode grunde kun udtale mig om selve bogen :)

Hovedpersonen Claire er herlig. Hun har en baggrund som feltsygeplejerske, og udover hun derved har en langt bedre viden om hygiejne, helbred og sygepleje end enhver anden i 1700-tallet, så har hun også en jernhård vilje. Hun er ikke typen, der giver op eller ruller sig sammen i et hjørne - men samtidigt kender hun godt sine begrænsninger og er hverken en helt eller en kriger. Hun gør bare sit for at overleve og forsøge at regne ud, hvordan hun kan vende hjem.

Bogen har et rigt plot, der fører Claire vidt omkring og introducerer hende til et væld af personligheder, hvoraf mange sætter hendes moderne tankesæt på prøve. Hun er kvinde i en tid, hvor kvinder skal holde deres kæft og fortjener at få nogle bank. Hvor de er noget nær slaver for deres ægtemænd. Men ikke alle mænd er lige grumme og særligt Jamie får ikke kun en særlig plads i Claires hjerte - han lød også enormt tiltalende for en hvis læser ;)
[altså hvis vi lige ser bort fra det med afstraffelsen. Og okay, der er lige en periode hvor de knalder som kaniner, og man måske begynder at overveje, om Gabaldon har glemt plottet, men det går heldigvis over igen!]

Outlander er en yderst velskrevet bog, der er noget nær umulig at lægge fra sig. På 750 sider er det noget af en moppedreng, men de fleste gange, jeg læste i den, havde jeg på ingen tid pludselig slugt 100 sider, og så er bogen jo slet ikke lang nok! Da jeg vendte den sidste side, sad jeg med trang til mere, meget mere! og det får jeg heldigvis også. Gabaldon har skrevet i alt 8 bøger i serien (bog 1 her udkom originalt i 1991, og bog 8 i 2014 [jeg kan ikke helt gennemskue om serien er slut eller om der kommer mere; vil ikke risikere at læse spoilers]). Jeg ejer faktisk samtlige 8 bøger via kindle (der var et helt fantastisk tilbud for et par år siden). Jeg fik dem dog aldrig læst, men har kigget lidt på bog 1 sideløbende med, at jeg læste den på dansk. Og her er faktisk en stor overraskelse - jeg foretrækker den danske oversættelse! I den engelske snakker personerne med skotsk accent og det er lidt et helvede at læse og tyde. I den danske har man beholdt et "aye" her og der, og ellers bare oversat det rent og tydeligt, og det er bare sådan en fornøjelse at læse. Det er ligetil og tilgængeligt, og historien suger mig ind, fremfor jeg konstant snubler over fønetik. Så jeg venter. Jeg venter og glæder mig enormt til at Gyldendal kommer med næste bog i rækken, for det har været en fantastisk start på en serie, og jeg vil læse det hele!


OUTLANDER: DEN ENGELSKE KVINDE
Outlander #1
af Diana Gabaldon
ISBN13: 9788702170740
750 sider / Udgivet den 3. november 2015
Original titel: Outlander [1991]

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Iiiih jeg er sådan i tvivl om den vil være noget for mig. Jeg er normalt ikke til historiske romaner, og er lidt bange for at den bliver for tung

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså tung det syntes jeg absolut ikke den er fordi sproget er så fængende og historien så god - men det kræver selvfølgelig den appellerer til dig!

      Slet
  2. Så vidt jeg ved er der planlagt en bog til i serien.

    Jeg læste de første tre i 1995 eller 1996 og har slugt de efterfølgende efterhånden som de blev udgivet. Sjovt nok er jeg helt vild med det skotske og ville savne det gevaldigt i en dansk oversættelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt :) Jeg tror også jeg ville være blevet hooked på det originale sprog, hvis det var det jeg var startet på uden alternativer, men den danske er bare så dejlig nem og rar :)

      Slet
  3. Jeg vil SÅ gerne læse denne her!

    SvarSlet
  4. Jeg har ikke selv læst den Danske oversættelse endnu, men har læst de originale udgaver flere gange. De er rigtigt gode bøger, og jeg har også haft svært ved at ligge dem fra mig når jeg er kommet i gang.

    Indtil videre er der planlagt mindst en bog til i serien, men jeg vil ikke blive overrasket hvis der kommer flere end den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så lækkert med en produktiv forfatter, der kan holde niveauet :D

      Slet
  5. Jeg er igang med no 8 i serien og har læst de forrige flere gange. Det bidrager til atmosfæren at den er skrevet på engelsk/skotsk. Glæder mig til no 9
    Kan ligeledes anbefale spin of bøgerne om Lord John

    SvarSlet
  6. Ih, den har jeg altså også haft kig på et stykke tid nu, den lyder bare så spændende, og så ELSKER jeg jo Skotland, så på det punkt kan den kun være fantastisk. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Så tror jeg helt ærligt du også kun kan elske den her bog :D

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen