Min mands hemmelighed af Liane Moriarty

Rachels, Cecilias og Tess's liv væves sammen, da et brev fra fortiden dukker op på Cecilias loft. Brevet indeholder en hemmelighed, der forandrer dem alle og efterlader dem hudløse og famlende, men også klogere og med større forståelse for hinanden.
Vi befinder os i Australien og følger 3 kvinders skæbner og historier efterhånden som de flettes sammen i fortid og nutid på mest spændende vis.

Husmoderen og tupperware-sælgeren Cecilia Fitzpatrick lever et pletfrit, borgerligt liv med sine 3 dejlige døtre, sin herlige mand og deres perfekte hjem i Sydney. Manden rejser en del p.g.a. hans arbejde, og under en af hans forretningsrejser finder Cecilia et brev fra ham, som kun må åbnes i tilfælde af hans død. Hun ved godt hun ikke burde - men hun åbner det - og hele hendes verden styrter i grus.

I Cecilias lokalsamfund bor også en anden kvinde som historien sætter fokus på. Den ældre kvinde Rachel, hvis mand er død og hvis søn - og endnu vigtigere, hvis barnebarn, nu vil flytte til USA og lade hende alene tilbage.

Sidst men ikke mindst følger vi Tess. Tess er gift med Will, og de har et lille firma sammen med Tess' kusine, Felicity - lige indtil den dag Will og Felicity fortæller Tess, at de er forelskede. Chokeret rejser Tess (og sønnen Liam) til Sydney til Tess' mor for at forsøge at finde mening i det hele. Her møder hun midlertidigt en ekskæreste fra hendes ungdom og pludselig er det ikke helt så sort og hvidt længere.

Udover 3 kvindeskæbner med historier, der strækker sig langt tilbage og er skrøbelige, ømme og stærke, så krydres historien med et spændingselement og noget nær et krimiplot, der var mig helt umulig at regne ud, før afsløringen kom.

Min mands hemmelighed er en yderst velskrevet roman, der varmt kan anbefales. Historien er levende, rørende og -til tider- hjerteskærende. Moriarty skriver fantastisk godt, og jeg glæder mig helt enormt til at læse mere af hende. På ganske kort tid er 4 af hendes bøger blevet oversat og udgivet på dansk, og hun fortjener så meget mere opmærksomhed af de danske læsere. Udover Min mands hemmelighed findes der Store små løgne, Det hun glemte, og Hypnotisørens kærlighed. De har alle matchende smukke og simple pastelfarvede forsider, men er ikke seriesammenhængende.

Jeg kan kun ønske virkelig god læselyst :)


MIN MANDS HEMMELIGHED
af Liane Moriarty
ISBN13: 9788740020281
Hørt som lydbog, 12t 38m / Udgivet den 17. november 2014
Original titel: The Husband's Secret [2013]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen