For alt i verden af Martin Høybye

For alt i verden handler om Thøger, der vokser op i provinsen i 70'erne. Kernefamilien går i opløsning, og han ender på et socialpædagogisk opholdssted, der er en Pandoras æske af skæbner. Blandt andet gør en psykopatisk bofælle et uafrysteligt indtryk, ligesom forstanderparrets datter ikke er sådan at glemme igen. Men her begynder Thøger også at spille musik, og musikken bliver en kompasnål, efter en voldsom hændelse sender ham ud på en spontan dannelsesrejse med guitaren i hånden. For alt i verden handler om svigt, psykopater, brændende kirker og ulykkelig kærlighed. Men også om landskaber, venskaber, indsigter og livgivende møder mellem mennesker.
Martin Høybye er sangskriver, forfatter, og journalist. Han har udgivet seks plader og medvirket på en række andre udgivelser som musiker og/eller sangskriver. Debutromanen For alt i verden hænger sammen med pladen For the World, og forfatteren kalder bogen en musikroman. Bogen udgives af pladeselskabet bag musikken.

Vi følger i bogen hovedpersonen Thøger gennem hans opvækst, der ikke er helt nem, og hans ungdomsår i det danske samfund op igennem 70’erne, 80’erne og 90’erne. Historien er velskrevet og fængende, og der er en superfin balance mellem den og sangteksterne, der på bedste vis flettes ind. I bogen er det Thøger, der er sangskriver, og jeg, der ellers ikke er den store musikentusiast, var helt vild med dem. Jeg har ikke hørt den akkompagnerende plade, andet end en lille sangbid fra hjemmesiden (hvilket lød vældig godt) men ud fra den, og så den følelse, der bare ligger i teksterne, så kan jeg sagtens fornemme musikken. Thøger skriver blandt andet om kærlighed, knuste hjerter og de helt store følelser.

Martin Høybye fortæller på hjemmesiden: ”Der er scener i bogen, der afspejler virkeligheden, og det er først og fremmest oplevelser, jeg har haft som musiker og socialpædagog. Jeg trækker også på arvesølvet i beskrivelsen af tiden og opvækstmiljøet, men Thøger er en fiktiv hovedperson. Han har sider af mig og sider af mange andre mennesker, men han er helt sin egen.”

Alt i alt er det en virkelig god bog, jeg gerne vil anbefale andre at læse. Den er behageligt kort og lige til at gå til. Om noget, så mangler jeg dog en mere konkret slutning, noget mere definitivt - men det gør jeg næsten altid når en bog slutter af med et par tænksomme ord om fremtiden.


FOR ALT I VERDEN
af Martin Høybye
ISBN13: 9788799844807
160 sider / Udgivet den 25. januar 2016

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen