Fangirl af Rainbow Rowell

Cath and Wren are identical twins, and until recently they did absolutely everything together. Now they're off to university and Wren's decided she doesn't want to be one half of a pair any more - she wants to dance, meet boys, go to parties and let loose. It's not so easy for Cath. She's horribly shy and has always buried herself in the fan fiction she writes, where she always knows exactly what to say and can write a romance far more intense than anything she's experienced in real life.
Now Cath has to decide whether she's ready to open her heart to new people and new experiences, and she's realizing that there's more to learn about love than she ever thought possible ...


Jeg er lidt splittet hvad angår Fangirl.

På den ene side tænker jeg, NØJ en god bog. Velskrevet og fængende med super charmerende personer og et plot der konstant er i bevægelse, og som gjorde jeg slet ikke kunne lægge bogen fra mig.

På den anden side tænker jeg, HOV? Hvad skete der lige der? Hvorfor skulle det slutte så hurtigt? Til dels fordi jeg slet ikke var klar til at slippe historien og bare ville have meget mere. Men også fordi, at det er som om den lige pludselig får meget travlt og jeg syntes der er nogle ting, der bliver afrundet på alt for overfladisk vis til allersidst.

Vi følger Cath, der skal flytte hjemmefra og på universitet - noget hun troede skulle foregå arm i arm med hendes identiske tvilingesøster Wren. Men Wren har fået nok af at være bundet til søsteren og vil stå på egne ben - hvilket tvinger Cath til at gøre det samme. Asociale Cath får sig en ukendt værelseskammerat, og hvor der tidligere kun har været plads i hendes liv til hendes elskede fan fiction, begynder nye venskaber og mere end det pludselig også at gøre sit indtog.

En ret sjov sidehistorie (som jeg dog kan se en del læsere er væsentligt mindre begejstret for) er de fiktive bøger som Cath's fangirl identitet centrerer om. De minder en hel del om Harry Potter universet og en del andet fantasy og ungdomslitteratur blandet sammen. Cath skriver fan fiction og er den anonyme skribent bag en af de allermest læste historier om disse bøger - hvori hovedpersonen er kæreste med hans nemesis (a la Slash fiction mellem Harry og Draco).

Hele bogen er bygget op om Caths usikkerheder og identitet - hvem er hun, hvem vil hun gerne være og hvordan finder hun sig selv. Man kan sagtens argumentere det bliver for urealistisk og romantisk, men det betyder egentlig ikke så meget for mig for historien er overvejende fantastisk god og umulig at lægge fra sig. Der er også en fin verdensopbygning og personbaggrund med forældrenes historier og roller. De er ikke bare fraværende, ja næsten usynlige, som i så mange YA bøger. Der er nogle ret gode forklaringer og udfald, og de spiller deres rolle.

Alt i alt en rigtig god bog, som jeg dog ærgrer mig en smule over på grund af, hvad føles som en forjaget slutning.

Af Rainbow Rowell's bøger har jeg tidligere læst Eleanor & Park (som jeg elskede) og Landline (som bare slet ikke var mig - den var fantastisk i opbyggelsen, men floppede fælt i landingen)


FANGIRL
af Rainbow Rowell
ISBN13: 9781447263227
461 sider / Udgivet i 2013

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen