Legend af Marie Lu

I det der engang var den vestlige del af USA ligger nu Republikken, en stat i konstant krig med de omkringliggende nationer. I samfundets øverste og rigeste cirkler bliver den femtenårige June forberedt på og trænet til en strålende militær karriere. Ikke så langt væk, er den jævnaldrende Day vokset op i slummen, men lever nu som flygtning, jaget og eftersøgt som en af Republikkens farligste kriminelle.
Deres verdener ligger så langt fra hinanden, som tænkes kan, men alligevel bliver deres skæbner spundet sammen, da Junes bror, Metias, bliver myrdet - og Day er den hovedmistænkte. Optændt af hævntørst og villig til at bruge beskidte midler kaster June sig ud i jagten på Day, der må løbe hurtigere end nogensinde før, ikke bare for at redde sig selv, men også sin familie.
Efterhånden som June kommer tættere og tættere på Day opdager de dog hver især, at der måske er andre ting end mordet på Metias, der binder dem sammen. Men det er dybt begravet og dødsensfarlig viden, som Republikken vil gøre ALT for at bevare gemt. 

Jeg har hørt mange sige rigtig meget godt om bogen her og var nogenting spændt på endelig at få den læst selv. Jeg blev ikke skuffet, men jeg blev heller ikke blæst omkuld. Det er en ganske god bog med likable characters i en velopbygget fremtidsdystopi, men selve historien syntes jeg nok efterhånden, vi har hørt før, og jeg syntes ikke rigtig, der kom noget spektakulært nyt på banen.

Selve verdensopbygningen (dystopisk fremtids Amerika) er fin, men jeg fandt det lidt for anstrengende at tro på at hovedpersonerne skulle være SÅ unge og så helt fantastisk kloge, at de bare kunne klare det hele. June er 15 men bliver alligevel indlemmet som fuldbyrdes medlem i militæret efter hendes brors død, og Day har åbenbart levet på gaden de sidste 5-6 år som en anden oprørsmand fra dag 1 af. Jeg tror helt ærligt, jeg efterhånden er lidt træt af YA bøger, der sætter hovedpersonerne i situationer som om de var voksne. Jeg har meget svært ved at forestille mig nogen 15-årige i disse roller - ikke mindst fordi de aldrig opfører eller reagerer som teenagere. De er kyniske, kolde, beregnende voksne - lige indtil nogen kysser dem, for så går de helt i spagat og rødmer helt op til hårrødderne.

Nå, men Day og June er naturligvis fjender fra dag 1, hun som repræsentant for Republikken og alt dens væsen og han som modstanderen, der ved bedre. Ting sker, de mødes, plottet udvikler sig og langsomt opstår der venskab og muligvis mere. Som sagt, vi har ligesom hørt det hele før.

Uanset hvad, så skal jeg dog sikkert lytte videre i trilogien på et tidspunkt (Prodigy er nr. 2 og Champion nr. 3) og se hvordan Lu videreudvikler det hele. Det er en historie, der virker til at være værd at høre mere af, og slutningen på bog 1 her åbner først og fremmest op til, at man nu skal i gang med at pille ved Republikkens krakkelerende facade.


LEGEND
Legend #1
af Marie Lu
Oplæst af Lise Ravn
ISBN13: 9788711513576
Lydbog: 7t 33m / Udgivet den 17. november 2015
Original titel: Legend [2011]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Jeg læste den her bog for et par år siden. Og altså, den var virkelig medrivende, husker jeg :) Burde få læst 2'eren også. Engang.

    SvarSlet
  2. Jeg synes absolut at historien bliver bedre med bøgerne.
    Der er mange detaljer som man ja, har 'hørt før', men åh. Der var alligevel et eller andet ved June og Day, der fangede mig helt vildt.
    Er spændt på at høre, hvad du synes om de næste to bøger. :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen