Det dybe vand af Paula Hawkins

[ Bogen er læst som ebog på Mofibo. ]

I de sidste dage før sin død, ringede Nel Abbott konstant til sin søster. Men Jules tog ikke telefonen. Hun ignorerede sin storesøsters råb om hjælp. Nu er Nel død. De siger, at hun sprang i vandet. Og Jules er blevet hevet tilbage til den lille flække, Beckford, hvor hun havde svoret aldrig at sætte sine ben igen. Men der er ingen andre til at tage sig af Nels efterladte teenagedatter. Jules er bange. For sine egne minder, for huset, hvor hun og Nel voksede op, og for alle ansigterne fra fortiden, som hun møder i byen. Men mest af alt er hun bange for vandet og for det sted, de kalder Druknedybet. Tidligere på sommeren døde en skolepige samme sted. Og Jules ved, at Nel aldrig ville være sprunget selv.
Hold da op.

Jeg ved godt, jeg utvivlsomt havde lidt for høje forventninger, da jeg gik i gang med Det dybe vand. Jeg havde trods alt været stor fan af Kvinden i toget (bogen, på ingen måde filmen). Men kort sagt? Det dybe vand er noget rod. Jeg var flere gange meget tæt på helt at droppe den, og kun fordi jeg læste den som e-bog og alligevel havde den ved hånden, kom jeg endelig igennem den - den dragede mig ikke det mindste.

11 personer følger vi igennem bogens plot. 11! Vi ser historien gennem alle 11 par øjne, og det er simpelthen for mange personer at være inde i hovedet på og forholde sig til. Det bliver overfladisk, og dramaet er ikke-eksisterende. Det faktum, at stort set hver og en også har en eller anden form for dyster hemmelighed, og at ikke én eneste er værd at holde af, gør det endnu værre

Jeg følte sjældent, at jeg havde styr på hvad historien egentligt ville, og hvad plottet var. Er det en trist historie om splittede familier? Er det en mordgåde eller 3-4 stykker? Er det domestic noir? Er det noget overnaturligt? Er det en teenage tragedie? Den kommer ind på så mange forskellige spor, og efter endt læsning og en antiklimakstisk slutning synes jeg ikke, den fik afsluttet et eneste af dem på en tilfredsstillende måde - og jeg skulle tænke mig godt om, før jeg overhovedet kunne identificere hvad der er hovedhistorien.

Hawkins imponerede mig med sin debut, og som så mange andre bed jeg på hypen om hendes opfølger. Nu tvivler jeg på, jeg kommer til at læse noget af hende igen. Det er hårde ord, men hvis hun virkelig mener, denne bog og dens 11(!) rådne personer var en god idé, så må jeg stå af.


DET DYBE VAND
af Paula Hawkins
ISBN13: 9788702233698
440 sider / Udgivet den 17. august 2017
Original titel: Into the Water [2017]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen