Kongens lænker af Victoria Aveyard

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. ]

KONGENS LÆNKER er tredje bind i historien om Mare Barrow, der mod sin vilje trækkes ind i magtens verden og må leve sit liv på en løgn, som vil betyde hendes død, hvis den bliver opdaget. Alligevel risikerer Mare det hele ved at hjælpe en oprørsgruppe, som arbejder for et mere lige samfund.

Jeg skal forsøge at holde min anmeldelse så spoilerfri som mulig, men anbefaler på det kraftigste, at man læser Rød Dronning og Sværd af Glas.

Noget af det, jeg igennem min år som bogblogger har indset, jeg har sværest ved at anmelde, er de virkeligt gode bøger. Bøger, jeg har glædet mig helt vildt meget til, og bøger, som viser sig at være lige så fede som håbet. Jeg ender i en eller anden sammensmeltning af positive adjektiver og er for begejstret til næsten at skrive noget forståeligt. Men jeg vil virkelig gerne gøre forsøget med Kongens lænker. For hold. nu. kæft., den var værd at vente på!

Det skal lige siges, jeg var faktisk overbevist om, at bog 3 her skulle afslutte serien, så da jeg havde nogen og 50 sider tilbage begyndte jeg at blive nervøs. Jeg kunne jo godt se Aveyard ikke kunne få det hele afrundet ordentligt på så lidt plads, og frygtede en af de der rædsomme afslutninger, hvor personerne bare kigger ud i luften, og man som læser overlades til sin egen fantasi om hvad der så ellers skete. Men ikke Aveyard! Det slutter nemlig ikke her! Hun har en bog mere (måske flere, hvem ved) og jeg får endelig det, jeg så længe har brokket mig over, når jeg læste YA bøger om oprør og revolutioner; Det, at de aldrig fører det til ende. Jeg har læst tilpas mange historiske romaner om den virkelige verdens krige til at vide, at et vundet slag ikke er det samme som, at man har vundet krigen og fået styr på landet og dets folk. Og Aveyard, den vidunderlige kvinde, har nu ført sine læsere og sine karakterer igennem adskillige slag, og hun har både politik og følelser med, og jeg elsker det! Hun har styr på plottet og udviklingen, og det bliver aldrig mudret.

Det bliver heller aldrig tørt og kedeligt, for vi følger historien igennem Mare, Cameron og -wait for it- Evangeline! ... !!!!!!! Det er så godt. Mare bruger en stor del af bogen i lænker, men formår alligevel at holde ud - men uden at være urealistisk heldig eller stærk. Cameron holder os up to date med oprørerne og Evangeline - ja hun er bare noget helt for sig selv.

Undskyld jeg bander, men skide god tredje bog - det er en historie, der holder, og jeg er SÅ spændt på næste afsnit! War Storm forventes at udkomme engang i 2018, og jeg håber, Gyldendal hurtigt er klar med oversættelsen :)


KONGENS LÆNKER
Red Queen #3
af Victoria Aveyard
ISBN13: 9788702189216
533 sider / Udgivet den 5. september 2017
Original titel: King's Cage [2017]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen