Tanker om det at modnes som læser


Efterhånden som jeg så småt nærmer mig de 30, lægger jeg mærke til, hvordan jeg finder mere ro i chick lit om de lidt ældre kvinder (altså dem i 30'erne eller 40'erne) som først der omkring oplever den store kærlighed, finder meningen i livet, etc - eller om dem, der egentlig allerede har det hele, men nu skal igennem en træls periode, der minder dem om hvor glade de faktisk er for det, de har.

Jeg ELSKER stadig YA, men hvor meget jeg end forsøger at benægte det, så er jeg jo lige de der 10-15 år ældre end de fleste karakterer i den genre. Min søgning efter, hvem jeg er, er vist efterhånden indstillet, og min dannelsesrejse er - okay måske ikke ligefrem slut, men i hvert fald en del længere fremme. Og det samme kan siges om NA. Her hører jeg stadig nogenlunde hjemme, men jeg har efterhånden alligevel scoret en del voksenpoint og kan heller ikke her helt relatere længere. Jeg har løbet hornene af mig (og, let's face it, jeg var et kedeligt barn og en endnu kedelige teenager; der har aldrig været meget ungdomsoprør over mig).

Jeg hygger mig gevaldigt med bøger fra begge unge genrer og lader mig rive med og hvirvles væk fra virkeligheden for en stund. Men jeg er sjældent emotionelt investeret i dem, som jeg var engang. Selvfølgelig kan jeg blive rørt og være helt vild med historien, men det står ofte tydeligt for mig, at jeg bare ikke længere altid er på bølgelængde med personerne og deres handling. Hvor de lader sig opløse i gråd over - ja noget teenagefnidder -  der er jeg mere tilbøjelig til at blive irriteret på dem, end føle med dem.


Så nu føler jeg altså altså mere og mere hjemme i de voksne kærlighedsromaner og chicklitten. Ikke det der helt vildt fjollede, uha se mig, hvor er jeg klodset (Kinsella fx [total fordom, har aldrig læst noget af hende]), snarere, årh fuck jeg bliver snart 40, min røv er på størrelsen med månen, hvor er mr. Right, og har jeg overhovedet brug for ham? (og svaret er ja). (som fx: Mhairi McFarlane, Milly Johnson, Trisha Ashley, Lindsey Kelk, (noget af) Jojo Moyes)

Chick litten var en genre, jeg før altid gik langt uden om -  og selvom der også er så meget andet godt at læse, så er det nu blevet en genre, hvor jeg (med den rette bog/forfatter) bare kan slappe helt og aldeles af. Jeg kommer nok aldrig til at holde op med at læse hverken YA eller NA. Men selvom de også er skønne, så er det bare også rart med hovedpersoner, man rent faktisk kan spejle sig lidt mere i. Bare lidt.

Det er selvfølgelig naturligt, at mine præferencer ændrer sig med alderen, og at mit liv og mindset har stor indflydelse på, hvad jeg søger efter i litteraturen. Som 29-årig single med karriere, eget hus og så videre, så er det jo bare den der evindelige søgen efter kærlighed og selskab, det hele koger ned til, og der bliver bøgerne erstatningen for nu. Hvad man ikke har, kan man læse sig til - akkurat som når man tager på eventyr med Bilbo Baggins, Katniss Everdeen eller Harry Potter.

Er du stødt på samme udfordring med litteraturen, efterhånden som du bliver ældre?

Kommentarer

  1. Spændende indlæg!

    Jeg læser stadig mange ungdomsbøger, men det har også noget at gøre med de genrer, jeg holder mest af (der er for eksempel rigtig mange ungdomsbøger i fantasy-genren).

    Chicklit har jeg aldrig været til, og jeg har ofte svært ved at identificere mig med bøger, hvor målgruppen er over 30 - ofte fordi den er baseret på, at hovedpersonerne har børn eller ønsker børn, og de to grupper hører jeg ikke til.

    Til gengæld har jeg altid været for gammel til mange af de kærlighedsdramaer, der er i en del ungdomsbøger - den slags plots har jeg bare aldrig været til, så selvom jeg læser en del ungdomsbøger stadigvæk, har jeg selvfølgelig en lidt anden tilgang til dem - blandt andet fordi jeg er over 30 år.

    Mine favoritgenrer har de sidste 25 år været fantasy, horror og sci-fi, og det tror jeg ikke vil ændre sig lige foreløbig :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantasy er også en genre jeg aldrig giver slip på (hvadenten målgruppen er børn eller voksne) - men jeg døjer til tider lidt med de fantasybøger, der bliver mere YA end fantasy. Jeg vil hellere ha' et episk eventyr end en ung pige og hendes trekantsdrama mellem hot sød fyr og hot ond fyr - det nytter ikke når, der ikke er mere til historien end det :)

      Slet
    2. Helt enig :-)


      Mvh.
      Den lille Bogblog

      Slet
  2. Jeg tror meget på at vores læsepræferencer ændrer sig i takt med hvor vi selv er i livet. Og også de erfaringer vi gør os som mennesker. En serie som fx Jordens Børn læste jeg første gang (de første bøger af), da jeg var i starten af tyverne. De var okay, og ikke mere.
    Jeg genlæste dem for 8 år siden (ih guder, hvor man bliver gammel ;-)), og der var jeg helt betaget (godt nok stadig ved at skimme de gentagende sex- og faunabeskrivelser).
    YA er en genre jeg først for nylig har opdaget, og derfor er jeg ikke på samme måde mættet endnu, men det kommer nok også. For man er jo selvfølgelig vokset fra de problemstillinger, og vil gerne læse noget der relaterer til én selv.
    Men jeg tror man kan vende tilbage drypvis, og det er jo det skønne ved bøger, uanset genre. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig - det er heldigvis aldrig et spørgsmål om at stoppe med at læse en genre for evigt. Som du også nævner er det nemlig også ret sjovt at vende tilbage til en bog efter adskillige år og pludselig se den i et helt andet lys. Pludselig kan man måske relatere til en helt anden vinkel :)

      Slet
  3. Jeg har det på præcis samme måde som dig. Derfor veksler jeg hele tiden mellem de forskellige genrer, for jeg bliver også virkelig irriteret på teenagerne hahaha.
    Jeg læser fantasy, YA, NA, chicklit, erotik, kærlighed + en smule biografi og slægtsromaner. Jeg er begyndt at holde meget af voksen fantasy, hvor der både er sex, kærlighed og eventyr.

    SvarSlet
  4. Har det på samme måde. Er selv lige blevet 30, og kan egentlig godt mærke at jeg søger noget mere hen i voksenafdelingen, når jeg handler bøger :) Som du selv skriver, for at finde noget man kan spejle sig i. Det fanger bare ikke mere at læse om en 16-årig med teenage kærlighedsdilemma, så hellere en voksen kvinde med almindeligt hverdagsbøvl på jobbet, på jagt efter en rigtig mand ;)

    SvarSlet
  5. Supergodt indlæg!

    Det er nok helt naturligt at man læser bøger efter hvor man selv er i livet, eller efter hvad man har tid til. Da børnene var yngre, blev jeg selv grebet af YA-bølgen, der skyllede gennem BookTube og bogbloggene. De var nemme og hurtige bøger at læse, når man ikke havde tid og hjernekapacitet til at overskue mere. Men nu da jeg selv har to teenagere i huset, så behøver jeg bestemt ikke at læse om det også! :D

    SvarSlet
  6. Sikke et fantastisk indlæg Iben! Jeg er vild med dine reflektioner, og jeg tror du har SÅ meget fat i noget. Jeg frygter dog lidt den dag, jeg måske selv stopper med at føle noget for dem i YA-bøger.. men jeg kan trøste mig lidt ved, at jeg så måske finder 'lykken' et andet sted, ligesom du har gjort <3

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen