A Court of Wings and Ruin af Sarah J Maas

[ Bogen er købt online. ]

OBS anmeldelsen indholder spoilers for de foregående bøger.


Den her bog ... den her serie. Hold nu helt fast, hvor er det bare godt.

Jeg havde mine tvivl ved den første bog. Det var sådan liiiidt ... og jeg var ikke solgt på kærlighedshistorien. Men så slog to'eren mig fuldstændig ud - det blev hedt, og det blev mørkt. Og nu beviser tre'eren her, at den er næsten lige så fantastisk

Maas har kreeret noget helt eminent i denne serie. Det er velskrevet, det er smart, det er rørende, indviklet og alligevel helt rent og enkelt. Her er de gode mod de onde - og så er der lige hundredetusinde nuancer indimellem.

Bogen starter kort efter to'eren sluttede. Feyre er rejst med Tamlin og Lucien tilbage til Forårets Hof og lader som om, hun er en sølle stakkel, der endelig er sluppet fri fra Rhysands kløer. Men hun er Mørkets Fyrstinde og hun har ét mål - at tage hævn over Tamlin, før hun vender tilbage til sit rigtige hjem; Nattens Hof. Og hun er prægtig.

Prythian står på randen af krig med kongen af Hybern, og det er op til Rhysand og Feyre at forene de syv riger imod ham. Men selv forenet er de Hyberns styrker underlegne, så de må skaffe endnu mere hjælp - og de finder den i de mørkeste, mest skræmmende kroge.

A Court of Wings and Ruin er et gigantisk brag af en bog, hvor hære tørner sammen, venner forrådes, fjender benådes, og de vader i blod. Det er voldsomt, det er vildt, og det er uhyrligt - men det er også rørende, håbefuldt og hjertevarmende. Maas skriver uden nåde, og jeg sad med hånden for munden med vidåbne øjne, mens jeg febrilsk læste de sidste sider, og egentlig straks havde lyst til at genlæse hele trilogien på ny. Bog tre her er ikke helt uden småfejl og forventede forudsigeligheder, men i det store hele betyder det intet. Jeg var hooked fra første til sidste side, og jeg kan ikke argumentere imod så god og medrivende en læseoplevelse.

Jeg har naturligvis derfor allerede forudbestilt bog 3.1,  A Court of Frost and Starlight, som udkommer den 1/5. Den skal eftersigende bygge bro imellem trilogien her og en ny trilogi, hvoraf den første (#4) forventes at udkomme i 2019.

Dette er en serie, jeg på det varmeste kan anbefale til alle, der er vilde med ung/voksen fantasy - de første to er oversat til dansk hos Gyldendal i henholdsvis februar og oktober 2017, og den tredje må være lige på trapperne.


A COURT OF WINGS AND RUIN
A Court of Thorns and Roses #3
af Sarah J Maas
ISBN13: 9781408857908
699 sider / Udgivet den 2. maj 2017

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen