Glasvinge af Katrine Engberg

[ Bogen er hørt som lydbog hos Mofibo,
det fysiske eksemplar er fra biblioteket. ]

Det er efterår i København. Slagregnen falder over byen, da liget af en nøgen kvinde bliver fundet i et springvand midt på Strøget. Hun har bizarre, symmetriske snit på kroppen og er forblødt til døde — en drabsmetode, politiet aldrig har set før. Efterforskningen fører politiassistent Jeppe Kørner og hans kollegaer ind i sundhedsvæsenet, blandt behandlere, patienter og pårørende, hvor omsorgen er stor og ambitionerne høje. Jeppes makker, Anette Werner, er på barsel, og han skal i stedet køre parløb med den ældre, adstadige politiassistent Falck. Imens forsøger Anette at falde ind i rollen som mor og samtidig tage del i opklaringen fra sidelinjen. Det sidste er nemmere end det første. Men ikke ufarligt. Og snushanen Esther de Laurenti? Hun lider af tungsind og opsøger en psykiater, der selv bærer på mørke hemmeligheder. Nettet strammes til, men om hvem? Dem, som lider under et skrøbeligt sind, eller dem, der tager sig af dem?

Jeg starter lidt utraditionelt med 3'eren i serien her. Jeg har ikke læst Krokodillevogteren og Blodmåne, men efter mit møde med Jeppe Kørner og Anette Werner heri, skal jeg helt klart læse dem også.

Vi følger i bogen Anette Werner, som egentlig er på barsel, men i typisk bogbetjent stil bare ikke kan finde ud af at holde fri, og hun får sig rodet godt og grundigt ind i den aktive mordsag, der optager hele København. Lig findes drænet for blod i springvand og søer, og det vides hverken hvem der står bag eller hvorfor. Werners partner, Jeppe Körner, står for efterforskningen og den leder ham på spor af noget ganske dystert i nu lukket behandlingshjem for psykisk syge og ustabile unge.

Nu har jeg jo som nævnt ikke læst de to første i serien, så der er jeg jo uden tvivl gået glip af noget karakteropbygning, men plotmæssigt fungerer bogen fint selvstændigt. Af personerne holder jeg helt klart mest af Körner - men primært fordi jeg bare havde lyst til at smide tøjdyr efter Werner, fordi hun gang på gang roder sig ud i farlige situationer og HALLO DAME, du har en baby derhjemme!! Körner er behageligt "gammel". Han gør sit arbejde og han gør det godt, men uden at være en superhelt, der bare altid har styr på hver eneste detalje (a la Jack Reacher) - det er rart med en mand, man rent faktisk kan forestille sig, eksisterer i virkeligheden. Jeg var også ganske glad for den lille sidehistorie med Esther, selvom den måske er lidt overflødig i forhold til hovedplottet - men hun er en af dem jeg forestiller mig har været vigtig i enten den første eller anden bog, og derfor også stadig er med i den tredje.

Engberg skriver virkelig godt og meget fængende, og hun har i Glasvinge strikket en rigtig god historie sammen - og fandme om hun så ikke også er sublim som oplæser i lydbogen! Den kan virkelig anbefales :)


GLASVINGE
Kørner/Werner #3
af Katrine Engberg
ISBN13: 9788772002798
Lydbog, 9t 13m / Udgivet den 27. februar 2018

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

  1. Er også vildt begejstret for bogen og kan kun anbefale dig hurtigst muligt at få læst de to foregående. De er lige så spændende og godt skrevet, og man kommer til at holde mere og mere af Kørner, Werner og Esther

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen