Harry Potter og den positive effekt

Det er lidt gamle nyheder efterhånden, men forskning fra 2014 viser, at Harry Potter gør dig til et bedre menneske.

Et studie i Journal of Applied Social Psycology viser, at børn, som læser Harry Potter bøgerne og identificerer sig med hovedpersonen, i høj grad bliver mere tolerante og positivt ændrer deres opfattelse af udsatte grupper i samfundet, såsom indvandrere, homoseksuelle og flygtninge.

Er det ikke en rar tanke? En bog som specielt mange amerikanere har været efter og vil have bandlyst, fordi den "opfordrer til djævledyrkelse", er faktisk en bog, der kan lære fremtidens generationer at have mere forståelse og venlighed overfor alle - inklusive de som ikke er helt som dem selv.

JK Rowling formår at gøre det tydeligt for hendes unge læsere, hvad der er gode og hvad der er mindre gode kvaliteter i et menneske. Harrys mod, Hermiones viden, Rons loyalitet og deres fælles venskab er alle sammen ting man ser op til og stræber efter selv at få del i. Neville der finder sig selv og viser, at man også skal sige nej til sine venner nogen gange. Luna der gør det helt legitimt at være helt sin egen. Og Draco - skurken vi elsker at hade - men som vi i bog 6 og 7 også opdager er så meget mere end bare en arrogant "ond" dreng. Han er fanget i sin rolle, indtil han får en hjælpende hånd til at bryde ud. Listen kunne blive ved. Hver og én af de mange store personligheder i bogen er noget helt særligt og samtlige repræsenterer et menneskeligt aspekt, der i bøgerne belyses og indirekte lærer læserne, unge som gamle, om hvordan vi skal behandle hinanden. Se bare Remus, der som varulv behandles frygteligt af "almindelige" troldmænd (a la den måde AIDS/HIV smittede skyes væk fra eller den måde homoseksuelle stadig diskrimineres imod nogen steder) - men trioen (og resten af skolen) ser ham som den han er - en fantastisk lærer og god mand - og den lektie tager læserne til sig.

-----     -----     -----

Nu jeg lige er ved Harry Potter.. hold fast hvor ramte det bare hårdt, da jeg hørte Alan Rickman var død. Manden var en fænomenal skuespiller med en stemme, der kunne smelte en sten. Jeg ved godt han naturligvis var så meget mere end hans rolle som Severus Snape, men det var jo alligevel den rolle, hvori jeg kendte ham bedst, og jeg blev bare helt lammet, da jeg så det første RIP på twitter. Jeg håbede et splitsekund det var et hoax, men den var desværre god nok. Jeg havde kort tid forinden fnyst af de mange Bowie fans der var knuste over hans død, og nu sad jeg pludselig selv som frosset på min arbejdsplads med blanke øjne og en hjerne der gik i tomgang.

Alan Rickman inhalerer helium og laver sjove stemmer på Jimmy Fallons show

Alan Rickman i rollen som Sheriffen af Nottingham i Robin Hood: Prince of ThievesAlan Rickman i rollen som professor Snape i Harry Potter filmene

Alan Rickman som Oberst Brandon i Jane Austens Fornuft & FølelseAlan Rickmans kollegaer beskriver ham som den sjoveste sødeste mand. Når man ser hans smil på dette behind-the-scenes fra Harry Potter, er man slet ikke i tvivl

Kommentarer

  1. Du har så ret, man kan lære vildt meget af de bøger, ikke kun om tolerance, men også om livet og sorg, det er nogle fantastiske bøger :) Jeg håbede også det var en joke da jeg så det med Alan Rickman, det er så forfærdeligt, han vil blive savnet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er bare nogle fantastiske bøger all round :)
      Meget!

      Slet
  2. Åh, Alan Rickman. Det gør så ondt at tænke på.

    SvarSlet
  3. Det er nu nogle dage siden vi fik nyheden om Rickman, men det kan stadig knuse mit hjerte og slå pusten ud af mig.
    Da jeg så traileren til den nye Alice film forleden og hans stemme åbnede til den første scene i traileren fik jeg en klump i halsen, for tænkt lige på at det bliver sidste gang hans stemme skal forskønne en film på den måde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh gud, han er med i den! :) det gør mig helt glad at der stadig er en rolle vi ikke har set ham i, at eventyret ikke er helt slut endnu

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen