XY af Nicole Boyle Rødtnes

"'Du har en tilstand, som vi kalder for XY-pige. Det betyder, at selvom du ser ud som en pige, så er du genetisk set faktisk en dreng,' siger hun.
Ordene snor sig i mit hoved. Vikler sig sammen til små eksplosioner, der efterlader sorte huller i mine tanker. Det giver ingen mening. Jeg skulle have været en dreng, men blev en pige. Min krop har leget gemmeleg i 15 år og skjult, hvad den er. Selv for mig. Mest for mig."
Da Asta som 15-årig får meldingen om, at hun er en XY-pige og derfor genetisk set en dreng, falder hendes verden sammen. Hun kæmper med vrede og selvmordstanker – men så møder hun Christoffer. Han har selv forsøgt at begå selvmord, og med ham kan hun tale om alt det, som de andre ikke forstår. Langsomt forelsker Asta sig i Christoffer. Men kan man elske uden køn?


XY er en del af en trilogi om temaerne kærlighed og identitet. Tidligere har jeg også læst og anmeldt første bog Hul i hovedet. Bøgerne kan læses uafhængigt af hinanden.

Nicole Boyle Rødtnes skriver virkeligt gode bøger. Det tror jeg godt, jeg kan konkludere ud fra de to, jeg nu har læst af hende. I XY tages temaerne kærlighed og identitet atter op til overvejelse og denne gang i en ret speciel ramme. Asta er skøjteløber og vældig piget generelt - lige indtil hun finder ud af at hun faktisk slet ikke er en pige. Ikke rigtigt. Det er enormt fascinerende læsning, og jeg har stor respekt for hvordan Rødtnes får sat nogle ord og tanker på et emne, der fylder virkelig meget for en hel del mennesker, men som alligevel er lidt tabu i dagligdagen. For bogen har ikke kun fokus på Asta, der decideret har en genetisk "fejl" - der er også fokus på transpersoner generelt (personer, hvis kønsidentitet eller kønsudtryk ikke stemmer overens med det køn, de blev tildelt ved fødslen).

Bogen er meget velskrevet og både nem at læse og forstå, og som nævnt, sætter den virkelig nogle tanker i gang og giver indsigt. Den bedste måde at skabe tolerance, empati og forståelse på er ved at lære børn og unge om de svære emner i livet - give dem værktøjer til at bearbejde deres følelser med og hjælpe hinanden igennem svære tider - bøger som Hul i hovedet og XY er den slags bøger, der på fantastisk vis, hjælper - og helt uden at slå nogen oven i hovedet med det.


XY
af Nicole Boyle Rødtnes
ISBN13: 9788771651232
240 sider / Udgivet den 1. oktober 2015

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen