Life & Death - Twilight Reimagined

Celebrate the tenth anniversary of Twilight! This special double-feature book includes the classic novel, Twilight, and a bold and surprising reimagining, Life and Death, by Stephenie Meyer.
Packaged as an oversize, jacketed hardcover "flip book," this edition features nearly 400 pages of new content as well as exquisite new back cover art. Readers will relish experiencing the deeply romantic and extraordinarily suspenseful love story of Bella and Edward through fresh eyes.
I anledningen af Twilights 10 års jubilæum bad Meyers forlag hende skrive et særligt forord eller måske komme i omdrejninger med Midnight Sun - i stedet satte hun sig ned og skrev noget helt fantastisk - et genderswap. Hun forklarer i forordet, at hun ville bevise at Bella ikke var en skønjomfru i nød, men bare et almindeligt menneske, der pludseligt fandt sig omgivet af folk, der på det nærmeste er superhelte og -skurke - og at kærlighedshistorien havde udspillet sig på nogenlunde samme måde, havde kønsrollerne været omvendte.

Jeg var naturligvis super skeptisk, men også vildt nysgerrig. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg trods mange spruttende protester faktisk er ret meget fan af serien. Det er ikke fantastisk litteratur, men det behøver alting jo heller ikke være. Anyway! Jeg blev positivt overrasket over 10 års udgaven, det må jeg sige. I og med at mænd er kvinder og kvinder er mænd, ændrer historien sig lige alligevel lige så langsomt undervejs (der er ligesom bare nogle småting piger og drenge reagerer forskelligt på). Man skal også lige vende sig til alle de nye navne (alle har beholdt det samme forbogstav, men ALLE (pånær far Charlie og mor Reneé [det forklares i forordet hvorfor]) har skiftet køn) og det tager lige lidt omstilling. Men undervejs får man bare langt mere fokus på historien, der fungerer rigtig godt. Beau er en klodsmajor akkurat som Bella, men knap så hidsig, og Edythe er en stalker (ligesom Edward), men måske knap så dominerende. Og så er der lige den nye slutning ...! Ja! Jeg syntes det var fedt, jeg syntes det virkede og jeg klapper i mine små fede hænder i håb om, at nogen kloge pengegriske Hollywood mennesker også filmatiserer den her - for det vil jeg vildt gerne se!

Meyer bruger i øvrigt også lige bogen til at få rettet op på stavefejl, sætninger og dumme småting. Hun har udviklet sig en hel del som forfatter, siden hun skrev den originale bog, og det bærer denne præg af. Væk er blandt andet den pinlige dyrkelse af Edwards fantastiske smukhed, der tog sådan overhånd - i stedet får vi en mere nedjusteret normal udgave. Edythe er selvfølgelig stadig fantastisk smuk, men Beau dyrker det ikke, og der er ingen tåkrumende episoder.

Så ja, jeg er begejstret og godt tilfreds med bogen og historien. Meyer har skrevet den ultimative fan fiction af eget værk og helt ærligt? Hun gør det sgu godt.


LIFE AND DEATH: TWILIGHT REIMAGINED
Twilight #5
af Stephenie Meyer
ISBN13: 9780349002484
728 sider / Udgivet den 6. oktober 2015

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Åh.. Jeg må indrømme, at jeg virkelig har lyst til at læse bogen, men... Jeg er bare så skeptisk! På den ene side, vil jeg gerne lade mit minde om 'Twilight' ligge hvor det er, men denne her lyder virkelig interessant...
    Desuden gør din anmeldelse det ikke lettere for mig - lysten til at læse den vokser, med dine rosende ord! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig en bog der deler verden og det er kun én person der kan fortælle dig om bogen er noget for dig -dig! Jeg håber nu du læser den :)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen