If I stay

Life changes in an instant for young Mia Hall after a car accident puts her in a coma. During an out-of-body experience, she must decide whether to wake up and live a life far different than she had imagined. The choice is hers if she can go on.

Premiere 22. august 2014 -- 107 m

Medvirkende: Chloë Grace Moretz, Mireille Enos, Jamie Blackley

---

Efter at blive taget med storm af den fantastiske bog af Gayle Forman, var tiden inde til at se filmen. Jeg blev ikke skuffet - men jeg blev absolut heller ikke overvældet.

Mia er som bekendt den eneste overlevende fra et frygteligt biluheld med hendes forældre og lillebror. Det er en hjerteskærende historie, om Mia, der nu ligger i koma, mens hendes bevidsthed vandrer rundt på hospitalet og betragter hendes nære og fjerne, der hvileløst håber hun vågner - men kun hun kan beslutte om hun skal gå ind i lyset eller vende tilbage til et tomt og knust liv.

Det er en ganske fin film, men den vakte slet ikke samme følelser i mig som bogen gjorde. Den følger historien godt og får vist Mias liv og alt der hun nu mister, og dermed det valg hun står overfor, men jeg manglede tilknytningen til hende. Bogen vred nådesløst mit hjerte til jeg hulkede af smerte - filmen jokker bare lidt rundt i det uden at efterlade sønderlige fodspor. Dette skyldes til del muligvis også den bærende hovedrolleindehaver Chloë Grace Moretz. Jeg vil ikke være strid, men så var hun altså heller ikke bedre i rollen. Jeg føler heller ikke, at selve det altopslugende forhold til Adam skinner ordentligt igennem. Forældrenes rolle er derimod helt eminent castet og vist.

Alt i alt en fin film, men ikke noget specielt at skrive hjem om. Rar at se hvis man har læst bogen, men må absolut ikke erstatte den!

Kommentarer

  1. Jeg fandt heller ikke filmen så overvældende - den eneste scene der virkelig knuste mit hjerte, var hvor bedstefaderen taler til hende på sygehuset. Det er til gengæld også det eneste sted i filmen, hvor jeg græd snot..

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen