Malebøger for voksne #3

Da Harry Potter malebogen kom på markedet måtte jeg bare eje den. Jeg anede ikke hvad den indeholdt, men som fan af både HP og malebøger for voksne virkede det som et åbenlyst valg.

Men... men men men. Jeg er skuffet. Ret så skuffet. Det virker som om, at de ikke rigtig har kunne bestemme sig for om bogen skal være til voksne eller til børn. Det jeg finder allermest tiltrækkende ved voksen-fænomenet er de mange små detaljer man kan fordybe sig i - men i denne er der utallige store portrætter og halvtomme sider. Gigantiske flader, der skal farvelægges og som virker flade og kedelige. Jeg tænker de simpelthen har forsøgt at ramme for bred en målgruppe med den her. Folk af alle aldre kan elske Harry Potter - men børne- og voksenmalebøger bør holdes hver for sig.
Jeg syntes også mange af illustrationerne er meget gentagende og symmetriske. Der er intet spændende eller overraskende i det. Jeg mistede faktisk ret hurtigt lysten til at male i den. Jeg syntes ikke det er super sjovt og afslappende at farvelægge 52 store ens mursten i en væg der fylder en tredjedel af et billede (se nederste fotografi) - og det vil jo ligne et psykedelisk trip, hvis de får hver deres farve.

For at gøre det endnu værre så er der bagerst i bogen en række fotografier og farvelagte illustrationer - som om at der kun er en "korrekt" måde at farvelægge på. Samtidig er det også pænt svært fx at farve Hermiones hår lilla - jeg føler mig pålagt til at farve det "korrekt", hvilket faktisk har afholdt mig fra at farvelægge nogen som helst af personerne (rettelse: jeg farvelagde Harrys tøj på én side og det blev så herre-grimt, jeg ikke nænner at vise jer det).

Positive ord om bogen! Papirkvaliteten er i top. Det skal siges, det er virkelig rart og nemt at farvelægge.

Kommentarer

  1. Jeg havde sådan på fornemmelsen, at det var børnevenlige tegninger der var i hæftet og derfor har jeg endnu ikke købt det - heldigvis for det.
    Den er selvfølgelig fin, men ligesom dig, så vil jeg hellere male i en med lidt udfordring også. :-)

    SvarSlet
  2. Jeg bladrede i den og besluttede mig for ikke at købe den, af samme grund som du nævner. Der er alt for mange store flader!

    SvarSlet
  3. Jeg har heller ikke købt den endnu - men jeg overvejer at købe den nye 'Magical Creatures' istedet :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen