Hvis bare du var min af Jenny Han

Lara Jean har aldrig indrømmet det, når hun var forelsket i en dreng. Det ville jo alligevel ikke blive til noget. I stedet har hun skrevet et kærlighedsbrev til hver enkelt, hvori hun har fortalt om sine følelser - og derefter har hun lukket brevet og gemt det i sin hatteæske og aldrig gjort mere ved sagen. Brevet er lukket og forelskelsen ude af verden. Men en dag opdager Lara Jean, at hendes hemmelige breve på en eller anden måde er sluppet ud i verden, hvilket får hver af hendes tidligere forelskelser til at konfrontere hende med, hvad i al verden der foregår, og hvad de breve skal betyde. Der er blandt andre hendes første kys, drengen fra sommerlejren og endda hendes søsters ekskærste, Josh. Men efterhånden som Lara Jean arbejder sig igennem de pinlige og akavede spørgsmål, finder hun ud af, at der måske også kan komme noget godt ud af brevene. Trods alt.

Mens jeg sidder og skriver dette, har jeg læst 22 bøger, siden jeg læste den her bog - og hold nu kæft hvor jeg sparker mig selv et vist sted for ikke den gang i midten af august lige at skrive et par ord ned om hvad jeg syntes - for det her er en rigtig fin bog. Det kan jeg godt huske. Men den er også en af de der søde ungdomsbøger, som ikke rigtig er så meget andet end det - en sød historie. Hvad den måske havde af kant, er for længst druknet i andre indtryk og historier, og det, der står tilbage er en lidt sløret erindring om sådan cirka.

Hvis bare du var min handler om Lara Jean (halvt koreaner) og hendes forhold til fyre. Eller rettere mangel på samme. De par gange, hun har været sådan måske eller helt sikkert forelsket i en fyr har hun aldrig gjort noget ved det, men i stedet skrevet et brev til ham. Et brev, hun derefter har forseglet og gemt væk - sammen med følelserne.

Men så en dag, efter at hendes storesøster er rejst hjemmefra på videre uddannelse, og det kun er hende og hendes lillesøster sammen med deres far, oplever LJ en ret mærkelig konfrontation i skolen. Til hendes rædsel går det op for hende at nogen har sendt hendes hemmelige breve ud i verden - og nu står drengene klar til at svare hende! Der er blandt andre hendes første kys, drengen fra sommerlejren og endda hendes søsters ekskærste, Josh. Men efterhånden som Lara Jean arbejder sig igennem de pinlige og akavede spørgsmål, finder hun ud af, at der måske også kan komme noget godt ud af brevene. Trods alt.

Det eneste, jeg kan huske, der sådan for alvor forstyrrede min læsning af bogen her, er veninden Chris, der aldrig rigtig giver mening. Hun er for rå og for mærkeligt et element i Lara Jeans ellers rene fine verden. Herudover kan man selvfølgelig også nemt beskylde LJ for at være ualmindelig passiv, men hvis jeg først begynder at rive op i den slags, så kan jeg for hurtigt flå hele historien fra hinanden, og så meget behøver man slet ikke tænke over den her slags bog. Den skal bare læses og tages for hvad den er: let underholdning.

Alt i alt, en sød lyserød ungdomshistorie, der går rent ind - men ikke en der gør et specielt stort indtryk.


HVIS BARE DU VAR MIN
To All the Boys I've Loved Before #1
af Jenny Han
ISBN13: 9788711458068
358 sider / Udgivet i 2015
Original titel: To All the Boys I've Loved Before [2014]

Lånt på biblioteket.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Den er nemlig smaddersød. Og så letlæst! Jeg slugte også 2'eren for nylig. I en enkelt mundfuld, nærmest.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen