Trigger Warning af Neil Gaiman

'We are all wearing masks. That is what makes us interesting. These are stories about those masks, and the people we are underneath them.' Neil Gaiman, writing from a cabin in the dark woods. 'We each have our little triggers.'

Jeg har længe haft opfattelsen af, at Gaiman er den forfatter, der bare ikke kan gøre noget forkert. Han skriver så fantastisk godt og gennemført - og der er også rigtig meget godt i denne samling af noveller og andre korte forstyrrede mørke historier. Men der er også nogle, der falder til jorden.
Jeg har ærlig talt også været ret meget i tvivl om, hvorvidt jeg overhovedet skulle anmelde bogen her, for jeg er i tvivl om, hvad jeg har at føje til samtalen om den. Jeg har læst den, og nogle historier syntes jeg bedre om end andre. Bum. Jeg har ikke en litteraturuddannets baggrund og teknik til at dissekere og analysere bogens temaer og nuancer i bund, og jeg ligger ikke nær så meget mellem linjerne som jeg måske burde.

I og med Gaiman dog har døbt den Trigger Warning - en frase ofte brugt online til at advare folk mod kommende ord om ting, der måske kunne gøre dem utilpas eller føle sig fornærmet over (fx voldtægt, mishandling, misbrug, død, selvskade, etc) - havde jeg dog nok forventet en samling historier af den mere makabre genre. En bog, jeg måske kunne anbefale andre at læse i oktober, når de skulle i stemning til allehelgensaften, men jeg syntes ikke den er specielt uhyggelig eller forstyrrende, og heller ikke i forhold til hans andre novellesamlinger. Det er alt sammen bare meget typisk Gaimansk.

Jeg er som altid glad for et gensyn med Shadow fra American Gods i historien Black Dog og synes også rigtig godt om historierne Click-Clack the RattlebagA Calendar of Tales og Orange, samt Doctor Who historien Nothing O'ClockTrigger Warning indeholder i øvrigt også The Sleeper and the Spindle som jo også er blevet udgivet separat med fine illustrationer af Chris Riddell.

Kort sagt. Neil Gaiman er stadig Neil Gaiman - og hvis du kan lide det, han typisk skriver, så kan du nok også godt lide det meste af bogen her.


TRIGGER WARNING
Short fictions and disturbances
af Neil Gaiman
ISBN13: 9781472217721
310 sider / Udgivet i 2015

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen