Ravnenes Hvisken af Malene Sølvsten

Wow, en bog.

Min introduktion til bogen her var lidt skæv. Først skrev Rikke og spurgte om jeg ville med til et forlagsarrangement med forfatteren, og der måtte jeg melde afbud, da jeg desværre ikke lige kan rejse til Kbh på en hverdag. (Gid jeg ellers kunne, der er så meget jeg går glip af her i mørke Jylland langt fra de fleste forlag!)
Nå, så spurte Rikke om jeg ikke ville have bogen til anmeldereksemplar alligevel. Og så sagde jeg, nej tak(!). Den virkede som en rigtig moppedreng, og jeg havde nok at læse i. Forsøgte jo egentlig at være fornuftig ansvarsfuld blogger!
Men så efter en uges tid eller tre kunne jeg nærmest ikke åbne en social app eller browser uden jeg konstant så anmeldelser af bogen - allesammen overstrømmende positive ~ "Bogen du bare må og skal læse!". Så jeg krøb til korset og skrev til Rikke, om jeg måske alligevel måtte få bogen - og hun sagde heldigvis ja :)
(Hernæst fulgte så en længere historie med PostDanmark, en bogpakke, der aldrig dukkede op, men så flere uger efter pludselig var kommet retur til afsender, og så blev sendt afsted til mig igen OG DUKKEDE FREM! + viste sig at være signeret med personlig hilsen fra forfatteren <3)
Langt om længe kunne jeg selv komme i gang med hvad alle andre tilsyneladende havde udråbt til noget nær årets danske fantasyroman - så mine forventninger var høje. Og de blev heldigvis indfriet og mere til.

Bogen udspiller sig i Nordjylland på Brønderslev-egnen i den fiktive by Ravnssted og har en historie, der stikker dybe rødder ned i den Nordiske mytologi flettet mesterligt sammen med vores egen nutidige verden. Udover fantasy er det faktisk også lidt en krimi; en frygtelig morder er på spil og går efter rødhårede unge piger, og politiet er på bar bund.
.
Hovedpersonen er 17-årige Anne, forældreløs og et barn af systemet - og nå ja, så er hun synsk - hun kan se fortiden og læse folks auraer. Det er første dag i gymnasiet og forventningens glæde overdøves af resignation, frustration og bange anelser - for ingen har nogensinde vist venlighed overfor hende - kun had, frygt og fordomme. Men første skoledag bliver meget anderledes end hun lige havde forventet, og det skal også snart vise sig, at det ikke kun er Anne, der hælder til den overnaturlige side, og venner får hun lige pludselig nok af - men absolut også langt flere fjender.

Sølvsten har med Ravnenes Hvisken skrevet en fantastisk god roman. Hendes sprog og skrivestil er flydende og let, historien er fængende og super interessant, og hendes karakterer har så mange facetter og nuancer. Anne, Luna og Matthias er et dejligt trekløver, men også de mange (mange!) andre personer er fulde af liv, og man får lyst til at lære dem bedre at kende - og man ved aldrig helt, hvor man har dem.

Sølvsten fortalte til bogbloggertræffet i Aalborg, hvordan Ravnenes Hvisken nærmest bare var startet lidt for sjov som en overspringshandling, som hun bare brugte til at øve sig på - og denne øvelse udviklede sig bare til noget helt specielt og genialt godt. Jeg har bare så uendeligt mange positive adjektiver at beskrive den her bog med!

Det er første i en planlagt serie af 3, og husker jeg ret, er hun godt i gang med at lægge sidste hånd på toeren, der gerne skulle udkomme i 2017, og jeg glæder mig vildt til at læse videre.


RAVNENES HVISKEN
Ravnenes Hvisken #1
af Malene Sølvsten
ISBN13: 9788711492734
707 sider / Udgivet den 1. juni 2016

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Den må jeg bare læse jeg har hørt så meget godt om den! Jeg fandt ud af at nogle af damerne i min læseklub har gået i gymnasiet med Malene Sølvsten, så det bliver altid lidt sjovere, når forfatteren kommer fra ens nærmiljø ;)

    SvarSlet
  2. Den er simpelthen sååå god <3

    SvarSlet
  3. Forventningerne bliver bare større og større for hver anmeldelse man læser om den her bog, jeg tør snart ikke gå i gang med den.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen