The Girl with the Lower Back Tattoo af Amy Schumer

Vi skruer lige tiden et par måneder tilbage. Lindhardt og Ringhof's facebookside annoncerer, at de snart (den 26. august 2016) udgiver Amy Schumers bog på dansk, og at den får titlen Pigen med røvgeviret. Jeg syntes, det lyder herresjovt. Efterfølgende falder jeg igen og igen over henvisninger til enten bog eller forfatter og syntes, det lyder spændende. Da jeg så befinder mig i en Waterstones i Camden og finder bogen nedsat med £4, tager jeg en impulsbeslutning og køber den.

Jeg begynder også så småt at læse i den og lidt tid efter jeg er kommet hjem fra London igen, vender jeg sidste side. Det har været lidt af en blandet læseoplevelse. Der har været punkter hvor jeg har trukket på smilebåndene og endda enkelte hvor et lille latterudbrud er undsluppet mig. Der har også været mere seriøse stunder, hvor jeg har nikket genkendende eller forstående til hendes oplevelser. Men der har godt nok også været mange sider, hvor jeg bare har læst og læst og læst og ikke rigtig følt så meget – andet end måske ”nå, javel, okay, og hvad så Amy?”

Som jeg efterfølgende skrev på goodreads: ”Jeg er sikker på Amy Schumer er mega sej på mange områder. Jeg har aldrig set hende optræde, men at dømme ud fra hendes bog, tror jeg faktisk ikke, jeg vil syntes om hendes show. Hun er ikke lige min kop te.

Og hvorfor skriver jeg så det? Jo, bogen starter godt ud med korte sjove essays, men jo længere vi kommer ind i den og jo mere hun fortæller om sin barndom, forældre og etc, jo mere rodet bliver det. Hun snakker løs og springer fra Herodes til Pilatus, og jeg savner en strammere redigering og en mere synlig rød tråd. Hun får fortalt en masse om, hvad hun syntes og mener, og hvad hun gør og hvorfor, og ikke mindst om alt hvad hun har oplevet lige fra sex til hvordan hun kæmpede sig op af rangstigen for at blive stand-up komiker - og alt for ofte fulgt op med et jeg laver bare sjov ahahaha. Som om hun ikke tør gå over stregen (hvilket er noget fis, for det gør hun helt sikkert).

Nogle ting føles lidt for forceret, og som typisk dansker føler jeg nok, hun mangler en introduktion til janteloven. Jeg elsker, at hun står ved, at hun er kvinde, ikke en str. 0 og at hun ikke er bly for at tage bladet fra munden. Men omvendt kan jeg ikke se det sjove i meget af det, hun fortæller. Det overrasker mig ikke, at hun ryger pot (og har prøvet så meget andet), men jeg syntes så absolut ikke. det er sejt – og jeg får igen og igen følelsen af at hun gerne vil fremstå cool (eller også er det bare det snerpede i mig der ikke er vild med hendes løsslupne amerikanske). Og i sidste ende kan jeg mærke (nu her i nutiden) at jeg mere og mere er blevet træt af hende. Biografier maler et portræt af en person og giver os indblik i hvem de er. De giver os ofte en form for forhold eller relation til den pågældende. Derfor dømmer jeg i sidste ende ligeså meget hende som jeg dømmer/anmelder bogen. Det er svært at adskille de to. Og efter at have læst bogen ser jeg hende overalt på de amerikanske medier. Og jeg kan i mindre og mindre grad lide hvad jeg ser. Men igen, det er bare ikke min type humor.

Så, long story short – Hun er uden tvivl sej på mange områder, og det hylder jeg hende for. Bogen skulle jeg måske have haft lånt på biblioteket i stedet for.


THE GIRL WITH THE LOWER BACK TATTOO
af Amy Schumer
ISBN13: 9780008172374
320 sider / Udgivet i august 2016

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen