Alene hjemme af Kirsten Hammann

Sara er i slutningen af trediverne, freelance-journalist og bor sammen med den fraskilte forretningsmand Philip i hans store herskabslejlighed i midten af København. Ovenover bor den smukke og lidt skøre Frederikke. Hver anden uge kommer Philips små døtre på besøg.Sara elsker Philip. Det eneste der mangler er et fælles barn. Og at han var lidt mere hjemme.En dag begynder maden at smage mærkeligt, og hun falder i søvn hele tiden. Så begynder hun at se syner. Eller gør hun? Er der nogen, der prøver at stjæle hendes lykke?


Jeg anede ikke hvad jeg kastede mig ud i da jeg påbegyndte Alene hjemme. Jeg blev draget af det flotte cover og hoppede blindt ud i det. Jeg troede faktisk til at begynde med at det var en krimi! Det er det så ikke, men fed det er den.


Kirsten Hammann's Alene Hjemme er et meget fint eksempel på hvordan et cover kan tiltrække en læser. Jeg syntes simpelthen det er så sindssygt pænt. Farverne er smukke og rolige og skyggerne og folderne i stoffet er bare så flydende og behageligt. Det hele koblet med den lidt alternative opsætning af titel og forfatter - det virker bare for mig. Det virker virkeligt godt. Jeg har læst bogen på Mofibo, men overvejer at købe den bare for at have så pæn en bog til at stå i min reol.

Jeg anede vitterligt ikke hvad det var jeg gik i gang med at læse. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg troede det var en krimi baseret på den lidt løse bagsidetekst, men det er det ikke. Hvis vi skal kategorisere den, er det noget realisme, noget indsigt i identitet og forhold.

Alene Hjemme ramte for mig helt rent adskillige gange. Sara's tanker om sig selv, hendes usikkerheder, hendes overvejelser om fremtid og fortid, hendes indsigt i egen opførsel og problematikker; det hele er virkeligt godt skrevet og ægte og bare frygteligt rigtigt. Jeg tror Sara portrætterer ganske mange kvinders skyggesider. Angsten for aldrig at være god nok. Frygten for at blive afvist. Samtidigt bliver Sara dog også næsten lidt for grotesk i sin realisme og blandt andet fandt jeg det svlrt at finde et tydeligt billede på om hun rent faktisk fejlede noget egentlig med sin ryg eller om hun bare atter gjorde det værre end det var.

Sara er på mange måder en tåbelig person, der overanalyserer alt, gør 1 fjer til 5 høns og i stedet for bare at snakke ærligt med kæresten projicerer hun følelser hist og her, og det hele bliver noget rod. Omvendt virker Phillip heller ikke til at være en særlig rar kæreste, men Sara virker til at sidde fast i "bedre-ham-end-ingen/hvis-ikke-ham-hvem-så? syndromet". Men på en eller anden måde har de da også en form for dejligt men disharmonisk forhold.

Slutning blev jeg lidt hidsig over. Jeg hader åbne slutninger, og denne blev lidt for novelle-slutninge-agtigt. Men efter et par dybe indåndinger måtte jeg så også erkende at det er den rigtige slutning, for hvor skulle den ellers slutte - og stof til eftertanke det giver den i alt fald. Jeg kan slet ikke stoppe med at tænke på den.

ALENE HJEMME
af Kirsten Hammann
ISBN13: 9788702166507
312 sider / Udgivet den 26. februar 2015

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

Lån løs på eReolen