Den Sindssyge Polak af Lotte og Søren Hammer

“Den sindssyge polak” er 5. bind i den populære krimiserie om efterforskningsteamet på Drabsafdelingen i København ledet af chefkriminalinspektør Konrad Simonsen.
Under en københavnsk kanalrundfart en solrig søndag sommerdag bliver fire mennesker dræbt. Båden kolliderer med Oslofærgen og Konrad Simonsen og hans team bliver sat på opgaven. Det viser sig, at også en af deres egne folk var et af ofrene.
Søskendeparret Lotte Hammer og Søren Hammers “Den sindssyge polak” er en del af en krimiserie, som fører tankerne tilbage til krigen i Eksjugoslavien i 1990′erne og opklaringen af sagen i “Den sindssyge polak” leder tilbage til en mørklagt mission i Bosnien i 1995. 

Jeg blev anbefalet Den Sindssyge Polak af min mor sidste sommer. Jeg spurgte, om man godt kunne læse bogen uden at have læst de første bøger i serien og blev beroliget med at det kunne man sagtens. Det ville selvfølgelig afsløre en ting eller to, hvis man senere vælger også at læse dem, men hun mente ikke, det betød det store - og skulle jeg læse én af deres bøger, skulle det i hvert fald være denne.

Jeg glemte herefter alt om Hammer søskende og deres roste krimi, indtil jeg manglede en lydbog at lytte til, og Mofibo lokkede med netop Den Sindssyge Polak. (og ja jeg ved godt billedet nedenfor er misvisende, men lydbøger er pænt svære at tage gode billeder af)


Jeg var lidt tilbageholdende i starten, men blev ret hurtigt draget ind i historien. Det er en anderledes krimi i og med det ikke bare er en betjent eller to der skal opklare en forbrydelse og så er det det. Her er det en hel afdeling, der skal opklare en forbrydelse, som læseren allerede har fået en del ekstra informationer om, og den nød knækker de hurtigt - men så kommer efterspillet. Jeg var stor fan af inddragelsen af det politiske, det juridiske, retssystemet, det korrupte, det stolte, alt sammen. Det er virkeligt godt skrevet, og jeg var meget imponeret.

Et andet element jeg var rigtig glad for var fokuset på PTSD, og det neglect hjemvendte veteraner i Danmark udsættes for. Min far er soldat og har været udstationeret i blandt andet Balkan-området ad flere omgange, og mens jeg kan takke mig lykkelig for, at han vendte hel og rask tilbage, var alle ikke lige så heldige. Bogen her sætter rigtig godt fokus på deres sag uden at prædike eller nedgøre dem.

Alt i alt var det en virkelig fin oplevelse med en lidt anderledes krimi, og jeg skal helt sikkert læse mere af Hammerne.

DEN SINDSSYGE POLAK
Konrad Simonsen #5
af Lotte og Søren Hammer
Oplæser: Karsten Pharao
ISBN13: 9788702163643
Mofibo lydbog, 11 timer 21 minutter / Udgivet i 2014

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Det her er fuldstændig irrelevant for din fine anmeldelse, men altså – nøj, hvor er billedet af dig fint og smukt! :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen