Den Tavse Kvinde af A.S.A. Harrison

Ægteparret Jodi og Todd lever et luksuriøst liv med gensidig respekt og ordknap benægtelse. Han er dedikeret utro. Hun ved det, men da han vælger at bryde den glatte overflade, bliver hun morder og han offer.
Den tavse kvinde er et begavet psykologisk drama om ægteskab på randen af opløsning, indrømmelser, der ikke kan gøres, og løfter, der ikke kan holdes.

Den Tavse Kvinde var en ret spændende bog at gå i gang med. Det er ellers ikke ofte noget jeg falder for, men den har en sindssygt flot cover og kombineret med citatet "Dette års Gone Girl - bare bedre" fra Huffington Post forventede jeg en vild psykologisk thriller.

Det vil jeg ikke ligefrem påstå, var det, jeg fik. Det er en rigtig god bog, og den er velskrevet, men også lidt lang i det. Til dels fordi jeg hele tiden sad og ventede på det twist, det brag, der ville sparke gang i tingene og give grund til sammenligningen med Gone Girl. Og det kom aldrig.


Vi får skiftevis synsvinklen fra Jodi og Todd, og de er abnormt passive mennesker. Hun er psykolog, og han er selvgjort iværksætter og kronisk utro, mens hun giver igen med at gemme hans nøgler eller spytte i maden. Hun virker meget apatisk, men jeg syntes, man får det forklaret igennem hendes flashbacks til hendes uddannelse og terapi, men man får ikke rigtig nogen forklaring på ham. Der er ikke nogen af dem, der rigtig gør noget, de lader bare stå til og lader andre trække rundt med sig og så udvikler det hele sig derfra.

Både på bogens bagside og på anden side får vi at vide, at inden denne bog er omme, er hun morder og han død, og jeg sad bare så længe og ventede på, at der rent faktisk skulle ske noget, men det kom bare ikke. Eller, det gjorde det selvfølgelig, men jeg var bare stuvet i den boks med sammenligningen med Gone Girl og tænker bare, What? Nej, de har intet til fælles andet end jo et ægtepar med problemer - men alle andre præmisser og grundlag for hvordan tingene udvikler sig er totalt anderledes. De er begge nogle helt andre mennesker end hovedpersonerne i Flynns roman, og det irriterer mig så vildt at den overhovedet blev bragt på bane, for Den Tavse Kvinde er virkelig god, når den bare er sig selv.

Så min grundlæggende anmeldelse er denne:
God velskrevet bog, dog lidt lang i det med lidt overvægt i psykologisk teori - men den er spændende, og jeg havde lyst til at læse mere. Forsøg at ignorer sammenligningen med andre bøger. Den er sin egen og klarer sig fint sådan.

DEN TAVSE KVINDE
af A.S.A. Harrison
ISBN13: 9788740017557
270 sider / Udgivet på dansk den 5. februar 2015
Original titel: The Silent Wife [2013]

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Jeg havde det på samme måde som dig under læsningen af den. Jeg blev først forvirret og så frustreret over sammenligningen med Gone Girl, og sad egentlig også bare og ventede på at Jodi skulle slå Todd ihjel, for det var jo det bagsideteksten fortalte mig der ville ske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den sammenligning skader langt mere end den hjælper. Det er virkelig en bog hvor man længe bare sidder og venter! Jeg syntes nu den endte med at være spændende på egen hånd :)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen