Den Fredløse af Carina Evytt

Storbondens datter, Anna, og den unge tater, Rham, har begge svært ved at affinde sig med de forventninger som omgivelserne stiller til dem. Anna vil ikke giftes og have børn, og Rham vil ikke underkaste sig autoriteterne.
Et moderløst enhjørningeføl knytter bånd imellem dem, og på tværs af race og klasseskel oplever de for første gang forståelse og accept.
Men samtidig kommer en veltalende politiker til magten ved at sprede had og frygt blandt sine tilhængere med beskrivelser af taterne som tyve, mordere og hekse, som skal holdes nede med hård hånd. Dette bringer Rham i problemer med myndighederne, og Anna i problemer med naboerne da hun vælger at tage afstand fra fremmedhadet.
Snart må de begge indse at selv en drøm har sin pris, og deres forhold får så vidtrækkende konsekvenser at det trækker spor, ikke kun i Anna og Rhams liv, men i hele landsdelen det følgende årti. 

Mit første uddrag af denne anmeldelse var meget hård. For hård ved nærmere eftertanke. Grunden til dette var at jeg blev voldsomt overrasket over slutningen som jeg slet ikke kunne kapere. Det kan jeg stadigvæk ikke, og jeg står også ved det antal stjerner, jeg gav bogen umiddelbart efter at have læst den.

Jeg ville rigtig gerne have elsket den her bog, men desværre syntes jeg bare den er al al for lang uden noget egentligt plot og selvom den til tider var lidt interessant, var den overordnet en kedelig affære. Handlingsmæssigt sker der ikke rigtig andet end, vi følger Anna og Rhams liv, men jeg knyttede mig aldrig til nogen af dem. Jeg blev ikke indviklet i deres ikke-eksisterende kærlighedshistorie, og jeg fandt historien flad. Vi får kun glimt om hvem de er; der er lagt op til noget episk fantasy over en lang række år, men jeg syntes bogen taber pusten halvvejs igennem, og selvom man skulle tro enhjørningen skulle være en stor brik i puslespillet, så bliver den aldrig rigtig andet end en vag bindetråd i mellem de to.

Jeg kan se på Goodreads, der er mange, der har været vilde med bogen; den ramte bare helt forbi hos mig. Det er jo sådan det kan gå. Jeg kan kun forklare min meget lave stjernegivning med spoilers, men jeg kan dog sige at hvis et enkelt brutalt element havde været udeladt, havde den endt på 2 eller 3 stjerner med et lidt ligegyldigt skuldertræk.

(nedenstående er spoilernes spoiler, læs kun hvis du selv har læst bogen) 
- highlight teksten så kan du læse den.

~~~~
Jeg kan ikke acceptere den brutale nedslagting af enhjørringerne, og slet ikke hvordan Tigan massakreres. Jeg syntes, det var unødvendigt væmmeligt at læse og totalt ude af tone med resten af bogen. Jeg blev så arrig, da jeg havde læst det at resten af "slutningen" var komplet latterlig for mig. Rhams henretning blev ligegyldig, og Annas tale blev melodramatisk og fjollet. Jeg syntes det er en mærkelig og skuffende slutning, og det ærger mig voldsomt.
~~~~

DEN FREDLØSE
af Carina Evytt
ISBN13: 9788758813950
640 sider / Udgivet den 9. november 2014

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Jeg kan godt følge dig i din kritik og det er sjovt nok det jeg faldt for ved bogen. Jeg kan godt lide dramatiske, overraskende og måske sørgelige slutninger.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen