Malebøger for voksne #1

Efter en buzzfeed-artikel tilbage i marts havde gjort mig opmærksom på Johanna Basford's smukt illustrerede malebog Secret Garden - An Inky Treasure Hunt and Colouring Book, bestilte jeg straks bogen på SAXO. Og fik kort tid efter en mail om, at bogen desværre var gået i restordre, og man ikke vidste, hvornår den ville være klar til salg igen. Efter et par ugers sukken blev ventetiden mig for lang, og jeg bestilte en anden malebog til at fordrive tiden med. Valget faldt på forlaget Tankesport, der også er godt kendt for blandt andet deres Sudoku-hæfter. Malebogen hedder slet og ret Malebogen! og indeholder 48 A4 siders flotte illustrationer af forskellige kaliber, der er lige til at gå i gang med.

Til forskel for barndommens malebøger hvor felterne er store/enorme og tegningerne simple, er kompleksiteten og minimale detaljer i fokus her. Man skulle måske tro det modsatte, men det er faktisk meget afslappende at sidde og farvelægge en milliard små blade og cirkler og bølgende streger. De 48 sider er af meget forskellige karakterer, og der er helt sikkert noget for enhver smag og til mange timers fornøjelse og afslapning. Hidtil har jeg brugt omtrent 2-4 timer pr side.

Malebogen!'s papir er af rigtig god kvalitet, der tager godt imod farve uden at løbe ud eller bløde igennem. Jeg har malet med mine elskede Staedtler tuscher (0,3 mm og 1,0 mm), og det er bare blevet så pænt. Allerede når man har farvelagt nogle enkelte elementer i illustrationen, popper det helt vildt fra det hvide papir.







* * *

En fredag eftermiddag fik så jeg lige pludselig mail fra SAXO om at min ordre var på vej, og dagen efter lå Secret Garden klar til afhentning i Pakkeboksen. Jeg har endnu ikke fået malet i den, men mit umiddelbare indtryk er, at også dens papir er af rigtig god kvalitet, og at de mange have/naturinspirerede illustrationer (96 sider) nok også skal gøre lykke :) Der følger en mere dybdegående anmeldelse, når jeg har indviet den.

Kommentarer

  1. Jeg brugte malebøger da jeg hørte Good Omens som podcast. Det fungerede rigtig godt, fordi jeg ikke fik tankemylder som jeg ellers plejer, når jeg prøver podcast og lydbøger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker også at høre lydbøger mens jeg maler, de to ting fungerer virkeligt godt sammen :)

      Slet
  2. Den er superflot! Kan den købes online, eller skal jeg ud og kigge i butikker efter den? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. :) jeg købte den på Saxo. Jeg har ikke set tankesports malebog i butikkerne, men vil da ikke afvise om nogen eventuelt har den

      Slet
  3. Hvor er det godt, at høre, at der er andre 'voksne' end mig, som kan lide at male i malebøger :) det er så dejligt afslappende :)

    SvarSlet
  4. https://www.facebook.com/groups/1099628613380730/

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen