Boglige vaner

Inspireret af Sabrinas indlæg (som jeg kan se jeg har rigtig meget tilfælles med), får i lige et indblik i 7 vaner, jeg har tillagt mig, når jeg læser eller på anden vis har med bøger at gøre.
  • Æselører er en dødssynd, og jeg kan ikke udstå dem. Jeg bruger derfor altid bogmærker - men et bogmærke er et vidt begreb. Min mobiltelefon, et glas vand, et æble, et kreditkort - mange ting kan stå som stand-in i en kortere periode. Når bogen skal lukkes rigtig, bruger jeg dog altid et rigtigt bogmærke eller som minimum et stykke papir (med andre ord: noget helt fladt). Jeg kan godt finde på  at ligge en bog åben med ryggen op i en ganske kort stund, men udelukkende hvis den i forvejen er så godt brugt og slidt, at det ikke rigtig gør nogen forskel.
  • Jeg er lidt af et bogsvin. Det piner mig at indrømme det (og så alligevel slet ikke), men jeg spiser ret ofte mens jeg læser. Og mad sviner og sprøjter. Naturligvis ærger det mig, når der lige bliver klasket et fint sprøjt af ketchup, kødsaft eller appelsintåge ud over en side, men herregud. Det bliver tørret af med finger, serviet eller klud, og jeg læser videre. En snasket slidt bog er en læst bog. (Det skal lige påpeges, at jeg er nogenting mere påpasselig med lånte bøger).
  • Jeg bladrer gerne lidt frem i en bog for at spotte næste pause eller kapitel. Jeg er omhyggelig med ikke at læse noget og derved spoile mig selv, men jeg kan godt lide at vide, hvor langt jeg har igen. Gang på gang kan jeg dog alligevel ikke lægge bogen fra mig på planlagte sted og ender alligevel med at læse videre til jeg er tvunget til at stoppe et uhensigtsmæssigt sted. I samme henseende, så forstår jeg virkelig ikke de, der kan finde på at læse sidste side eller kapitel af en bog som noget af det første. Jeg forstår ganske simpelt ikke hvad det tiltrækkende ved dette er. I nogle bøger spoiles ALT og i andre får man intet specielt at vide.
  • Jeg har tidligere haft for vane at læse hver anden bog på engelsk for at holde mine sprogfærdigheder ved lige, men i dag er sproget mig totalt ligegyldigt. Dansk og engelsk er mere eller mindre en og samme ting for mig, når jeg læser eller lytter til en bog - min læsehastighed og -forståelse bliver hverken hurtigere eller langsommere, og mine tanker er (uanset om jeg læser eller ej) et stort indviklet rod og blanding af begge sprog. Jeg har desuden flere gange oplevet, hvis jeg læser en engelsk bog oversat til dansk, så sidder jeg ubevist og oversætter den tilbage i hovedet til engelsk, mens jeg læser. Mine øjne ser de danske ord, min hjerne læser dem højt på engelsk - ikke efterfølgende, men undervejs. Det er et livefeed af engelske undertekster.
  • Jeg har ingen præferencer når det gælder hardbacks og paperbacks. Jeg kigger hellere på om coveret er pænt, hvad prisen er og hvad jeg har i forvejen, hvis det er som del af en serie. Men der er stadig ingen ultimativ garanti for hvad jeg foretrækker eller vælger. Læser jeg dog en hardback tager jeg ALTID smudscoveret af. 1) Fordi det som oftest er superpænt og ikke må komme noget til 2) Fordi det er røvirriterende at læse med et løst cover på bogen
  • Jeg er ret fikseret på at bøger skal stå rigtigt. Altså alfabetisk efter forfatters efternavn (man er vel bibliotekar), og jeg har lyst til at skrige af irritation over at V og W behandles som et og samme bogstav på den filial jeg arbejder på. Selvom det er nok så kønt, er farvekoordinering totalt ulogisk og no-go for mig - hvad med serier? Så kan de jo tit ikke stå sammen!? Denne opstilling gælder dog sjovt nok kun de bøger jeg har læst - mine TBR bøger står for sig og efter genre.
  • Det er mig umuligt at lave en TBR liste over de næste bøger jeg skal læse. I hvert fald ikke af ganske almindelige bøger. Bøger jeg har bedt om og modtaget af forlag til anmeldelse rykker automatisk frem i  køen, men alle andre bøger er overladt til skæbnen. Det kan godt være, jeg har tænkt mig at læse en specifik bog efter den jeg er i gang med, men når jeg så skal ned og hente den næste bog på reolen, kan det godt ske jeg bare slet ikke har lyst til den alligevel - og så vælger jeg noget andet. Jeg nægter at lade min læsning være noget som helst andet end et fristed og hygge. Stress og pres hører sig ikke hjemme her.

Kommentarer

  1. Åh ha, jeg kan så godt genkende mange af dine vaner. Jeg kan også godt lide at der er orden i mine bøger, og det er først efter genre så efter titel/forfatter og den slags.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen