The Circle af Dave Eggers

Da Mae bliver ansat i firmaet Circle, det mest magtfulde internetselskab i verden, tror hun, at hun har fået sit livs chance.
Hendes begejstring vil ingen ende tage, da hun bliver vist rundt i Circles åbne kontorlandskab, ser kantinens uendelige glaslandskab og de hyggelige værelser for dem, der hænger ud og ender med at sove på kontoret. Hun er fascineret og betaget af firmaets dynamik og moderne holdning til arbejde, de fede fester, musikerne, der altid hænger ud på plænen foran, aktiviteterne og klubberne for alt, hvad hjertet kan begære.
Ikke engang da hendes liv uden for kontoret langsomt sygner hen, mærkelige sammenstød med kollegaer ryster hende, eller da hendes egen rolle i Circle bliver mere og mere … offentlig. Det, der begynder som en fængslende historie om en ung kvinde med ambitioner og idealisme, forvandles til en neglebidende thriller, om erindring, historie, det personlige, demokratiets og grænserne for den menneskelige erkendelse.

I The Circle er en ansats liv og fritid lige så vigtigt som arbejdet personen udfører - eller rettere, det er vigtigt personen dokumenterer sin fritid og konstant og uafbrudt er online og til stede. Cogito ergo sum / jeg tænker, derfor er jeg omskrives behændigt til jeg poster, derfor er jeg. Det man kunne have troet var et arbejdsparadis med overdådige områder og goder har en gigantisk ulempe - sig farvel til privatlivet. Alt overvåges, og det forventes, de ansatte også selv dokumenter alt om sig selv via sociale medier. Det anses som direkte egoistisk, hvis man ikke deler om sig. Det hele bliver forklaret til Mae på den mest manipulerende og hjernevaskende stil, der vender det imod hende og gør hende til den skidte, der holder sig uden for fællesskabet.

På goodreads er det tydeligvis en bog, der deler vandende. Der er dem, der ligesom jeg er blæst væk, og så dem der fandt den for over-the-top. Personligt syntes jeg bogen er høj aktuel i et globalt samfund, hvor vi stadig øffer rundt på nettet og ikke rigtig kan finde ud af hvordan vi skal forholde os i den her grænseløse flade - for hvem bestemmer egentlig?

The Circle var ekstra interessant for mig, da dens indhold er et emne, jeg længe har haft særligt fokus på - og jeg skrev blandt andet om den digitaliserede identitet og dennes indflydelse på offline livet i mit speciale på kandidatuddannelsen. Jeg har læst en masse litteratur der spekulerer over og bekymrer sig om internettet og menneskets fremtid, og det koblet sammen med Orwell's klassisker 1984 gør The Circle til et dystopisk fremtidsmareridt. Bogen beskriver en verden hvor et gigantisk selskab har slugt de fleste andre sociale medier (heriblandt Google og Facebook) - og alle andre digitale tjenester for den sags skyld, og sidder med noget nær et monopol på brugen af nettet. Magtbalancen har flyttet sig fra regeringer til De Vise Mænd; The Circle's ledere - og disse giver den direkte videre til brugerne under påskud om total transparens. Der må ikke eksistere hemmeligheder. Det er egoistisk ikke at dele oplevelser og viden.

Mae starter på drømmejobbet over dem alle, da hun via en veninde med toppost får job i The Circle, og alt virker utopisk - men som læser sidder man så mange gange og skriger lydløst NEEEEJ jo mere Mae kort og godt hjernevaskes til at acceptere The Circles totale overvågning af ALT. Nu vil jeg ikke afsløre for meget, men det er en virkelig interessant bog at læse. Mae er ganske vist ret påvirkelig (okay, hun er virkelig naiv), men jeg syntes egentlig det er meget troværdigt, for hun er ung og opvokset i en tidsalder, der er endnu mere digitalt overtaget end vor egen. Det er ikke bare second-nature for hende at være online, det er endnu mere integreret end som så, og hun arbejder et sted der til stadighed gør det endnu mere en del af livet af dele alt.

The Circle er for mig en moderne klassiker, der belyser et emne, vi som globalt samfund skal tage stilling til, inden det er for sent. Det er voldsomt interessant og fængende skrevet.

THE CIRCLE
af Dave Eggers
ISBN13: 9788771379631
500 sider / Udgivet den 27. august 2015
Original titel: The Circle [2013]

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget. 

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Den lyder virkelig interessant! Tak for en dejlig anmeldelse :)

    SvarSlet
  2. Den lyder da helt vild spændende! Det er lige sådan en slags bog/tekst jeg kunne bruge til at smide i hovedet på mine elever for at tvinge dem til at se hvor meget de er afhængige af alle de sociale medier! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg også den vil være meget velegnet til! Hovedpersonens alder gør den meget målrettet til den gruppe af storforbrugere :)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen