Kort i bøger #1

Små kort, store kort, landkort, bykort - jeg elsker kort. De findes i uendelige variabler og, er en fantastisk måde at illustrere overfor læseren, hvilket univers man befinder sig i, og hvad man kan forvente af historien. Et godt kort der bruges rigtig kan give en langt mere dybdegående følelse af en historie og landet den udspiller sig i.
Jeg viser jer igennem de næste mange uger samtlige mine bøger med kort i - der er lidt af hvert.

-----   -----   -----

Jeg kan naturligvis ikke huske hvilket kort, jeg så først som barn; hvilket fantasiunivers, der som det første inspirerede mig til også selv at tegne utallige landkort, mens jeg selv i mange år også selv skrev løs med forfatterdrømme i hjertet. Jeg er dog ret sikker på at blandt disse første kort var Tamora Pierces bøger om Tortall og om Spiralcirklens tempel, samt Margaret Weis og Tracy Hickman's DragonLance bøger.

Tamora Pierce's bøger her foregår i landet Tortall og landene omkring. Kortene nedenunder er begge over samme stykke land, men som i kan se er der lidt kunstnerisk frihed og uenigheder. Jeg foretrækker selv kortet til venstre, der illustrerer hvor bevokset og vildt, verden er. Det andet er for bart og fladt i forhold til.

Kortet her er fra et andet af Tamora Pierce's universer. I landet Emelan nær hovedstaden ligger Spiralcirklens Tempel, hvor de 4 unge hovedpersoner kommer i træning som troldmænd. Jeg ELSKER den serie og har elsket den siden jeg var 9, og det ekspansive landskab med al dets historier har en særlig plads i mit hjerte.

DragonLance serien har jeg brugt meget langt tid i, og jeg kender landkortene godt - men stilen har jeg aldrig været stor fan af. Noget håndtegnet og meget mere klassisk havde været langt mere passende i den her serie.

Dødens Port er en række fantastiske bøger, jeg genlæser ofte. De første 8 er dedikeret til 4 forskellige riger (Luft, Ild, Sten og Vand) - Herunder ser i kortet over Luftens rige, der decideret svæver.

Kommentarer

  1. Jeg elsker også kort i bøger! Det gør virkelig bogen og universet ekstra gennemført :) glæder mig til at se flere fine kort!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er fantastiske! :) Kig forbi hver søndag, der kommer nyt!

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen