Kort i bøger #2

Små kort, store kort, landkort, bykort - jeg elsker kort. De findes i uendelige variabler og, er en fantastisk måde at illustrere overfor læseren, hvilket univers man befinder sig i, og hvad man kan forvente af historien. Et godt kort der bruges rigtig kan give en langt mere dybdegående følelse af en historie og landet den udspiller sig i. Jeg viser jer igennem de næste mange uger samtlige mine bøger med kort i - der er lidt af hvert.
-----   -----   -----

David Eddings har skrevet en række bøger som jeg husker som intet mindre end fantastiske. Jeg har genlæst Elenium og Tamuli serien utallige gange på både dansk og engelsk, og jeg kunne en i en årrække næsten citere Belgariad og Malloreon serierne.

De fire første billeder her af kortene fra Elenium trilogien og Tamuli trilogien (på dansk en 6-boget serie kaldet Eleniaden og 6-boget serie kaldet Ridder Jernhøg). Hovedpersonen er den bryske ridder Jernhøg på omtrent de 50, der i første trilogi har som mission at redde hans unge dronning fra en ond magt ved at finde den magiske ædelsten Bhellium. Der er guder og trolde, riddere og præster og adskillige eventyr på tværs af landegrænser - man kommer vitterligt hele landkortet rundt.




Hernæst har vi kortene fra Belgariad og Malloreon bøgerne (på engelsk 5 i hver serie, på dansk 10 i hver serie). I den første serie følger vi unge Garion der på eventyr sammen med hans bedstefar og tante snart opdager at han er noget mere end bare en køkkendreng - nemlig magiker og konge. De fem første bøger udspiller sig i den ene halvdel af verden og de næste 5 bøger (hvor Garion er blevet voksen) udspiller sig primært i den anden halvdel - altså først i vest og så i øst. Eddings skriver rigtig godt, men absolut ikke uden fejl, men hans verdensopbygning og kort fejler intet!


Til sidst for denne omgang, har vi Anne McCaffrey's trilogi om Skjaldenes Hal, der udspiller sig i hendes allerede etablerede verden Pern. Jeg har aldrig læst andre af hendes bøger end de tre i serien her og så en enkelt, der fungerer som prolog for trilogien, men kortet er solidt og velfungerende - og pænt, simpelt og håndtegnet :D


Kommentarer

Lån løs på eReolen