Kort i bøger #3

Små kort, store kort, landkort, bykort - jeg elsker kort. De findes i uendelige variabler og, er en fantastisk måde at illustrere overfor læseren, hvilket univers man befinder sig i, og hvad man kan forvente af historien. Et godt kort der bruges rigtig kan give en langt mere dybdegående følelse af en historie og landet den udspiller sig i. Jeg viser jer igennem de næste mange uger samtlige mine bøger med kort i - der er lidt af hvert. 


 ----- ----- ----- 


Peter V Brett's Demon Cycle er simpelt. velfungerende og flot. Historien tager os og hovedpersonerne med rundt i det ganske land, og man kan altid finde vej :)


Kortet over the seven kingdoms fra Graceling bøgerne er et meget klassisk fantasy kort. Det er måske en tand for proppet, men når man ellers lige har kigget sig mæt i det, har man en god fornemmelse af bogens univers.


Jeg skal være helt ærlig her. Jeg syntes det her kort er gyseligt! Skammer serien af Lene Kaaberbøl er fantastisk - men det her kort er bare så grimt og upassende computeragtigt til det land og den kultur, det afbilder. Herudover syntes jeg tilnærmelsesvis, kortet er ubrugeligt. Jeg kan selvfølgelig godt se hvor byer ligger i forhold til hinanden, men jeg kan ikke se hvad de forskellige nuancer grå og stregerne skal forestille.


Wow. Robert Jordan har gennem sine 14 bind af The Wheel of Time serien kortlagt et uhyre detaljerigt univers med både magi, magt og mennesker - og han har bygget en fantastisk verden til at indeholde det hele. I de første mange paperback bøger er kortet simpelt og sort/hvidt, men i den sidste bog i serien i flot hardback fik jeg et kort, der næsten godt kunne tage pusten fra mig.


Kommentarer

  1. Wow, det sidste kort er da også helt utroligt flot! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? Der skulle lige fuld skrue på sidste bog :D

      Slet
  2. Jeg tror bare helt ærligt at ressourcerne til at lave Skammer kortet var stort set non-eksistrende, så alt taget i betragtning er det nok et fint kort, men til sammenligning med de mange andre, så ja, er der sgu ikke meget at komme efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kommer du selvfølgelig med en rigtig god pointe!

      Slet
  3. Hej er hoppet interesseret med i din kortgennemgang. Jeg kan godt se WOT-kortet er pæn med farverne, men jeg har altid haft det svært ved netop den series kort. Jeg synes det er så tydeligt konstruret og firkantet, grænset inde af vand, en lang bjergkæde og the bligth i nord. Unaturligheden i kystlinjer mm ødelagde magien for mig... /zg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej ZG - det har du ganske ret i, det er et meget fint eksempel på belejligt landskab :)

      Slet
  4. Åh, kortet i den sidste bog er simpelthen vidunderligt. Og så flot med alle de farver!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? Tænker det ville være en smuk plakat også :)

      Slet
  5. Det er så fint, elsker det også i Skammer bøgerne!

    - Anne

    SvarSlet
  6. Nøj hvor er det sidste kort fint. Det kunne man sagtens have hængende fremme :)
    Jeg har egentligt aldrig tænkt så meget over kortene i Skammerserien før du nævner det her. For mig har de altid bare været en del af historien, men nu du siger det så passer det jo slet ikke til den verden Dina bor i. Det burde være håndtegnet.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen