61 timer af Lee Child

South Dakota bliver ramt af en voldsom snestorm. Da en turbus forulykker grundet vejret, er Jack Reacher tvunget til at lave nye planer og ender i midten af en dødelig strid. Han befinder sig i den mindre by Bolton, hvor en enkelt kvinde stædigt taler retfærdighedens sag, selvom stærke kræfter truer med at skaffe hende af vejen. En dødsensfarlig morder er på vej mod Bolton og hvis kvinden skal vidne, skal hun beskyttes. Heldigvis er Jack Reacher til hjælp. I løbet af 61 timer bliver alt forandret, da han udsættes for en opgave udover det sædvanlige.
I'll be honest with you. Jeg kender udelukkende navnet Jack Reacher, fordi jeg for en tid siden et eller andet sted online hørte eller læste noget med at Tom Cruise vist nok skal indspille en film med det navn. Og da jeg så gik i gang med den her bog, som jeg vist fik til bogbloggertræf sidste år, så blev jeg ret overrasket, da jeg opdagede det handlede om Jack Reacher. I bedste Iben stil, havde jeg ikke rigtig læst bagsideteksten, jeg havde ikke kigget på Goodreads og heller ikke lige spottet, der med store bogstaver på forsiden står "En Jack Reacher Thriller" (flot).

Men hvad så - jo, den er faktisk virkelig fed. Nu er jeg jo så startet med bog 14, og bog 15 udgives på dansk her en gang i efteråret, og den glæder jeg mig meget til. Jeg kan ikke rigtig bestemme mig for hvilken rækkefølge jeg skal gå i kast med serien. Skal jeg starte forfra med nr 1 og så arbejde mig op af eller evt tage den baglæns? Er der andre der har læst bøgerne og kan råde mig her?

Men tilbage til 61 timer. På fin vis tælles der ned fra side 1 af. Der er 61 timer tilbage - men tilbage til hvad, ved vi ikke. Og det ved vi heller ikke på side 120, hvor der er 38 timer tilbage. Eller på side 223, hvor der er 13 timer tilbage. Og så videre og så videre. Der bygges på den måde en rigtig god og spændende stemning op, samtidig med at Jack Reacher viser sig at være sådan en rigtig macho alfahan type, der bare kan det lort. Han er tidligere militærpoliti og støtter det lokale politi, der er in way over their heads. Det bliver til tider lidt for meget, så meget den mand bare lige kan, men omvendt så fungerer det. Han er bare cool.

Som sagt i bagsideteksten, så forulykker den bus Reacher var med og han strander i en lille by i en snestorm. Det lokale politi har desperat brug for hans hjælp og herefter er der fart over feltet med alt lige fra snigmordere til tophemmelige underjordiske militæranlæg og Reachers fortid. Alt kan ske.

Bogen slutter af med et brag (*fnis*) og jeg er fan.


61 TIMER
Jack Reacher #14
af Lee Child
ISBN13: 9788776773397
395 sider / Udgivet den 24. august 2015
Original titel: 61 hours [2010]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Det er en serie, jeg flere gange har overvejet at gå i gang med. En eller anden dag lykkes det nok :D Denne her lyder i hvert fald spændende!


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er i hvert fald hooked efter at have læst den her, så anbefaler den vidt og bredt :)

      Slet
  2. Er der mon så også omkring de 61 kapitler?
    Det første kunne også sagtens være sket for mig.
    Jeg får lyst til at læse den, sådan som du slutter din anmeldelse :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ikke 61 kapitler nej. Mener jeg, bliver helt i tvivl, men er ret overbevist. Det er meget forskelligt hvor langt tid der går imellem der tælles ned. Hvis man er til mandehørms action er den i hvert fald rigtig god :D

      Slet
  3. Hej, jeg er godt over halvvejs med 61 timer, og jeg ville bare spørge om bogen er med i en bogserie og om hvad de bøger hedder?

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen