Big foot og Yetien af Jesper W Lindberg

I hundredvis af år har folk berettet om at have set et stort abemenneske i den vilde natur. De finder store fodspor, ukendte dyrehår og hører mystiske hyl om natten. Nogle er heldige nok til at tage et foto eller filme det ukendte væsen, men det er stadig et af de største mysterier i vor tid.
Nogle kender abemennesket som Bigfoot, andre som Yetien, men kan et sådant væsen overhovedet eksistere?
Jeg har tidligere læst bog 1 i serien om uhyret i Lock Ness og var super spændt på hvad nyeste skud på stammen ville bringe. Myter og mysterier er en voksende serie af lette fagbøger for de større børn (og barnlige sjæle), der kaster lys på uopklarede mysterier på kanten af myte, overtro og videnskab. Hver bog i serien undersøger et enkelt emne og stiller spørgsmålet: Hvor går grænsen mellem fakta og fiktion?

I bogen her har Lindberg fokus på noget så mystisk som Bigfoot og den afskyelige snemand. Han gennemgår på fin vis mange af de forskellige "sightings" - hvor folk hævder at have set eller ligefrem mødt det sagnomspundne dyr - hvis det da virkelig er et dyr?

Jeg kendte godt de fleste af historierne, særligt den allermest populære få sekunder lange film af Bigfoot, som vi måske aldrig finder ud af om er falsk eller virkelig. Men Lindberg inkluderer også en noget mere makaber historie, om en gruppe unge campister, der blev fundet døde og stivfrosne under højst mærkværdige og uhyggelige forhold. Den historie gav kuldegysninger!

Alt i alt endnu en rigtig fin bog i serien - en bog der ikke ligger op til overtro men derimod at acceptere vi ikke ved alt :)


BIG FOOT OG YETIEN
Myter og mysterier #2
af Jesper W Lindberg
ISBN13: 9788758813738
172 sider / Udgivet i april 2016

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Jeg var virkelig vild med hans første bog om Loch Ness uhyret. På trods af at jeg læste virkelig (!) mange bøger om mysterier da jeg var barn/ung, har jeg aldrig set så grundig en gennemgang af det. Jeg var meget imponeret. Og jeg glæder mig meget til at læse den her. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig Anika! Han skriver nemlig rigtig grundigt og dybdegående, og man er både underholdt og lærer en masse :)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen