THE ULTIMATE BOOK TAG: 25 boglige spørgsmål

Det er år og en dag siden jeg sidst besvarede et book tag på bloggen, så nu er det vist på tide. Jeg fandt nedenstående ULTIMATE BOOK TAG (slet ingen pressure) der ser ud til at have flydt rundt på de internationale bogblogs i en rum tid.

Let's begin!


1. Do you get sick while reading in a car?
Fun fact: da jeg var yngre læste jeg ALTID når vi kørte bil. Mens vi boede i Polen og kørte knap 1000 km hjem til Danmark ret så ofte, læste jeg hele turen lang. Og da vi kørte til Italien. Og gentagne gange rundt i Tyskland. En af mine forældres yndlings anekdoter om mig og bøger er den hvor de siger, "Iben, se lige ud af vinduet" og Iben, ca, 10-11 år gammel, kigger op fra Harry Potter 3 på de smukke smukke alper(?)/bjerglandskab vi kører igen, og siger "ja det' fint" og vender tilbage til bogen.
Nu - jeg bliver køresyg bare jeg tænker på at tjekke facebook, mens vi kører. Allerhelst skal jeg selv køre bilen. -- Men det er jo derfor Gud opfandt lydbogen ;)

2. Which author’s writing style is completely unique to you and why?
Jeg ved ikke helt om jeg forstår spørgsmålet her. Hvad menes der med om en forfatters stil er unik for lige mig? Skal det mon opfattes som hvem der skriver på en måde der rammer rigtigt hos mig hver gang? Men ligeså i tvivl jeg er om spørgsmålet, ligeså i tvivl er jeg om svaret. Jeg er ikke god til at udpege mig en favorit. Selvfølgelig har jeg nogle forfattere, hvor jeg ved jeg kan regne med noget rigtigt godt, men jeg kan lige så lidt vælge i mellem dem som jeg ville kunne vælge i mellem mine børn. Altså, hvis jeg havde børn.

3. Harry Potter Series or the Twilight Saga? Give 3 points to defend your answer.
Nu er jeg som udgangspunkt fan af begge serier, og er ikke fan af konstant at sammenligne dem - for det giver ingen mening. Twilight er kærlighed kørt af sporet - HP er kampen mod det onde og at være tro mod sig selv og sine venner. Læs det du har lyst til.

4. Do you carry a book bag? If so, what is in it (besides books)?
Altså bagsædet i min bil bugner af muleposer fra diverse forlag, boghandler, butikker, etc. Det er nu ikke så tit, der egentlig er bøger i dem. De bliver mere bare brugt til indkøb. Jeg slæber generelt ikke så meget rundt på bøger. Jeg har mofibo ved hånden hvis jeg får tid til at læse på farten, men en sjælden gang har jeg da også en igangværende paperback med. Så deciderede book bags gør jeg ikke i. Jeg har mere bare fokus på at huske pung og nøgler.


5. Do you smell your books?
Nope. Lugten af bog siger mig ingenting. Jeg har vitterlig sniffet utallige bøger bare lige for at se om lige den skulle lugte tiltalende, og de lugter jo bare af støv og printer.

6. Books with or without little illustrations?
Medmindre illustrationerne er noget helt specielt, foretrækker jeg bøger uden. Jeg vil hellere selv danne mig billederne i mit hoved + mange illustrationer røber noget, der først sker på næste side.

7. What book did you love while reading but discovered later it wasn’t quality writing?
Jeg har lettere skuffet konstateret at flere bøger og serier bare var bedre da jeg var barn. David Eddings Belgarion-serien fx kan jeg godt se nu ikke ligefrem er mesterligt - men hul i det. Jeg genlæser stadig de bøger, for de er nostalgi og hygge.

8. Do you have any funny stories involving books from your childhood? Please share!
Nu har i allerede fået bjerg-anekdoten, og jeg kan faktisk ikke komme på flere på stående fod.


9. What is the tiniest book on your shelf?
Den pris må vist gå til Jojo Moyes' Paris for one.

10. What is the thickest book on your shelf?
De tykkeste bøger jeg ejer, er de sidste 3 hardbacks i Wheel of Time serien, der tilsammen fylder mere en 19 cm. Den tykkeste af dem er næsten 7 cm (GRR Martins' A Dance with Dragons er lige over 6,5 cm).

11. Do you write as well as read? Do you see yourself in the future as being an author?
Jeg skrev, da jeg var yngre, men forfatterdrømmen fes ud i sandet, inden jeg blev 20. Jeg holdt af at skrive, men havde aldrig en historie at fortælle og med tiden holdt jeg op med at skrive kreativt.

12. When did you get into reading?
Mine forældre har lige siden, jeg var ganske lille, læst højt for mig hver eneste dag og taget mig med på biblioteket, så bøger har altid været en del af min dagligdag. Jeg knækkede vist også selv læsekoden rimeligt hurtigt og er jo bare ikke stoppet siden.


13. What is your favourite classic book?
Pride and Prejudice og En verdensomsejling under havet er to fantastiske og vidt forskellige klassiske romaner :)

14. In school what was your best subject?
Engelsk og historie har nok altid været de fag, der sagde mig mest. Men jeg var evigt en stræber, selv fra barnsben, så må nok sige, jeg klarede mig ret godt i alle fag (på nær idræt. Fuck idræt).

15. If you were given a book as a present that you had read before and hated, what would you do?
Sige pænt tak, forklare den har jeg allerede læst og forhøre mig om, hvorvidt den kan byttes? Hvis ikke, vil jeg vel give den væk.

16. What is a lesser known series that you know of that is similar to Harry Potter or the Hunger Games?
De har ikke en pind med nogen af de to serier at gøre eller men jeg vil ønske flere kendte Wheel of Time serien fordi den er noget af det mest episke nogensinde og Anne McCaffrey's Harper Hall trilogi, fordi den er ren magi.


17. What is a bad habit you always do while blogging?
Jeg har den virkelig dårlige vane at udsætte min anmeldelser. Jeg skal gerne lige tænke mig om et par dage efter jeg har læst en bog, før jeg er klar til at skrive - men så er det tit, jeg ikke liiiige får det gjort, og pludselig er der gået 3 uger. Derudover sammenligner jeg mig selv for meget med andre og får mindreværdskomplekser når alle andre tydeligvis er meget bedre til at sige noget klogt og velformuleret xD

18. What is your favourite word?
Jeg har et par stykker:
  • Tsundoku - the act of buying a book leaving it unread, often piled together with other unread books (japansk).
  • Voorpret - pre-fun, the sense of enjoyment felt before a party or an event takes place (hollandsk).
  • Fernweh - a longing to travel, missing a place you've never been (tysk).
  • Lagom - just the right amount (svensk).
  • Hygge.
  • Schadenfreude - pleasure derived from the misfortunes of others (tysk)

19. Are you a nerd, dork, or dweeb? Or all of the above?
Jeg er vel lidt nørdet?

20. Vampires or Fairies? Why?
Helt sikkert vampyrer. Feer er for pussenusse. Medmindre det er en af de der film om Tinkerbell og hendes venner. Dem kan jeg ikke stå for.


21. Shapeshifters or Angels? Why?
Engle. Hovedsageligt pga Castiel fra Supernatural. Men shapeshifters er også fede. På nær Weatherlys Angel serie så har jeg vist egentlig ikke rigtig læst noget om nogen af de to typer.

22. Spirits or Werewolves? Why?
Jeg har aldrig været fan af varulve. Med spirits menes der så ånder aka spøgelser? For dem er jeg nu heller ikke så vild med! Men film om spøgelser er sjovere end dem om varulve. Tror også umiddelbart spøgelseshistorier/bøger er bedre.

23. Zombies or Vampires? Why?
Hmm, den er svær. Jeg har ikke læst særligt meget om zombier, men Walking Dead er jo mega godt. Men vampyrer er sexede? Jeg vælger vampyrer (ikke dem der glimter i solen).

24. Love Triangle or Forbidden Love?
Trekanter kom, så og blev alt for længe. Forbudt kærlighed lyder mere spændende.

25. And finally: Full on romance books or action-packed with a few love scenes mixed in?
Jeg er fan af begge, så den er svær. Det kommer selvfølgelig meget an på den enkelte bog, men tror kærlighed vinder.


Det var det - var der et spørgsmål, du savnede svar på? Sig endelig til :)

Kommentarer

  1. Er nærmest enig i alt du siger i nr. 17!
    Jeg kender godt Wheel of Time as omtale, men er næsten sikker på, det ikke er noget for mig :/

    SvarSlet
    Svar
    1. WoT er også noget helt for sig selv. Og den har fået stor kritik med på vejen også. Jeg blev bare hooked i sin tid og elsker den lidt ubetinget :) glad for at høre det ikke kun er mig i nr 17 ;)

      Slet
  2. Svar
    1. Tak, glad for du kunne lide det :)

      Slet
  3. Sikke nogle fine svar. Det var interessant læsning, og der er da også nogle bøger, som kom på min tbr-liste :)

    SvarSlet
  4. Spændende læsning! Jeg vidste slet ikke at ordet 'Tsundoku' eksisterede, men jeg er vild med det :D

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen